03

חודש טוב :)
שמחה שוב לפתוח את ה'מגירה' ולשתף אתכם בתהליכים מקצועיים. אין כמוהם כדי לעזור לכולנו להתקדם בזירה האבסטרקטית הזו ששמה עיצוב. אם כבר אבסטקרט, נקודה חשובה :
בעיצוב יש הרבה מאד מן האבסטרקט. אבל יש לו גם עוד פן לוגי, הגיוני_מתמטי: יחסי הזהב וסדרות פיבונאצ'י שנותנת את האינדקציה למערך הגיוני של אלמנטים במרחב. כאשר כל אלה פוגשים את תאורית הגשטאלט, נוצרת כאן מערכת מושלמת של עיצוב נכון. יש כללים, מודעים להם, נצמדים אליהם ופורצים אותם במקביל, טוב, זו היכולת שלנו כמעצבים- זו בהחלט מיומנות.

אז מה יש לנו כאן הפעם?
"אוצר החכמה"- אסתר מספרת לנו איך עושים את זה שונה, הפעם.
מגע הקסם של יעל נוגע במטבח ועושה לו את השיק הנכון.
טוב לראות תהליך מיתוג למותג, כי זה מה שהלקוח רצה אז אני ביצעתי…
תעודות תעודות, ומה שבינהם.

תהנו הרבה :)

אסתר בצלאל

כשהעורכת של "המגירה" בקשה ממני לכתוב על תהליך היצירה של מודעת שבוע הספר של 'אוצר החכמה', כתבתי לה שהייתי כותבת בשמחה, אבל לא היה פה תהליך…
היתה לנו, לתהילה הנהדרת והמוכשרת שעובדת לצידי בסטודיו, ולי, סיעתא דשמיא, והמודעה 'החליקה' לנו תוך כמה דקות (אל תקנאו, לרוב זה הפוך: אני מזיעה, ומתאמצת, והופכת וחופרת, עד שיוצא עשן שחור מהחדר בדרך ליצירה חדשה. אבל על כל 20 פעמים כאלה מצ'פרים אותי לפעמים מן השמים ביצירה אחת קלילה).
אבל כשחשבתי שוב, הבנתי שהיה פה תהליך, אבל הוא קרה בתת מודע, ולאחר מעשה ניסיתי להבין ולנתח אותו:

1. אסטרטגיה.
או ההבנה שלא תמיד צריך קריאייטיב.
לאוצר החכמה ישנם שני קמפיינים לאורך גלגל השנה.
קמפיין חורף, בו מבשרים לקהל הלקוחות על עדכון התוכנה השנתי, וקמפיין קיץ, בו מפרסמים את מבצע שבוע הספר, שמציע הנחה של 30% על קנית התוכנה.
השנה, זו השנה התשיעית בה אני מפרסמת את מבצע הקיץ, ובכל שנה מחדש מנסה להמציא רעיון יצירתי איך לבשר לקהל עליו, או איך לספר ולהסביר להם את נחיצות התוכנה והצורך שלהם בה.
השנה היתה לי תובנה:
אנשים מכירים את אוצר החכמה. קהל היעד רוצה אותה ומחכה ליום בו יוכל לרכוש אותה. לכן, אין צורך בהסברים וברעיונות, אלא פשוט לבשר לקהל היעד שהנה, המבצע השנתי הגיע. הזדמנות יחידה בשנה לרכוש את התוכנה במחיר מוזל.

מכאן הכל זרם מהר:
2. איסוף השראות:
מכיון שהמודעה תהיה מבוססת-טקסט (הכרזה על המבצע)
איסוף ההשראות התבסס בכיוון טיפוגרפי. אלה הנבחרות מתוך מאגר ההשראות:

בהשראה א' התרשמתי מהדרמה שיוצרות אותיות ה-D3 וממשחקי האור והצל.
בהשראה ב' מצאה חן בעיני הדמות של נפוליאון, העומדת בתוך האות – הבדידות שלה, הזוית שלה, והמסתורין של הצל הארוך שהיא מטילה על הטיפוגרפיה.
3. סקיצה מהירה:
ניסיתי את זה כסקיצה מהירה, ושלחתי ללקוח, כדי שיאשר את הכיוון (השתמשתי באופן זמני בדמות מתוך המאגר 'אלמנטריק', שהתאימה מבחינת אופיה וקלות החיתוך שלה מתוך הרקע הלבן, ושוחחתי עם הלקוח על התכנונים המדוייקים לגביה).

4. עבודה (מול צייר) ליצירת הדמות:
אחרי שקבלתי אור ירוק מהלקוח – פניתי לאברומי נויבירט, הצייר של 'אלמנטריק' והזמנתי ציור ספיישל של הדמות שתכננתי. שלחתי לו את ההשראה של נפוליאון בשביל הבנת הזוית והאופי.
הנה תהליך העבודה מול אברומי:

5. שיפוצים:
מכיון שהדמות לומדת מתוך מחשב, הרגשתי צורך לתת מסביב את אוירת הספריה, לכן הוספתי לקינוח את טקסטורת מדפי הספרים מאחור. ואחר כך שיפצתי עוד קצת, ועוד קצת (הגדלתי, הקטנתי, החלפתי, סובבתי, קרבתי, הרחקתי).

וזהו.
אה, בעצם עוד משהו…
גופנים:
במודעה השתמשתי בפונט 'דרום מערב', אותו רכשתי סוף סוף, אחרי שפנטזתי עליו די הרבה זמן. יש בו עוצמה חדות וחוזק, שהתאימו בעיני לבריף של המוצר.
שלחתי מייל למיכל סהר מה'גילדה', המעצבת של הפונט, ושאלתי אם אוכל לקבל את הפונט, עוד לפני הרכישה, על מנת לנסות אם יתאים לעיצוב עליו אני עובדת, ובמידה שכן – ארכוש אותו (ובמידה שלא אמחוק אותו כמובן). היא נענתה בשמחה, ושלחה לי אותו.
אולי אפשר ללמוד מזה על שירות לקוחות אדיב – שאפשר רק להרוויח ממנו.
ואולי אפשר ללמוד שהכל אפשרי, (גם לבדוק התאמת פונט לפני שרוכשים אותו), צריך רק לנסות.

בהצלחה לכ­ולם :)

יעל אמסלם

יעל אמסלם

שמחה לשתף בבמה המכובדת הזו עבודות שלי, ולפני הכל חשוב לי לספר: זכיתי להיות תלמידה של שרה דויטש, בכבודה ובעצמה :) וזה היה שווה במיוחד…
משתפת בתהליך הפרסום של מותג המטבחים 'קיטשנס', אותו אני מלווה מתחילת החורף הנוכחי. והרי הסיפור-שיתוף לפניכם:
מקבלת טלפון מאישה חביבה בשם מרים: "שלום יעל, קיבלתי עלייך המלצה מחנה (מי זו חנה בכלל?), יש לי חנות מטבחים, עברתי הרבה גרפיקאיות (סורי, אני לא גרפיקאית, אני מעצבת גרפית) ואולי נוכל לעבוד יחד…" אני מצידי אמרתי כן – וכל השאר היסטוריה. בסייעתא דשמיא, זכיתי באחת הלקוחות היותר מתוקות שנולדו ביקום, מקסימה ומפרגנת בלי הפסקה, נוחה ומוכנה לקבל את הדעה המקצועית… בקיצור – חלום.

בגלל שהיא עברה מספר גרפיקאיות ולא היתה מרוצה (כדבריה), היא ביקשה שקודם אכין לה סקיצה של מודעה, ואז תראה אם אנחנו משדרות על אותו גל. סוכם על מחיר לסקיצה, וביקשתי ממנה שתשלח לי תמונות של מטבחים שלהם ובמקביל – תספר לי אודותיה, כדי שאוכל להבין היטב מה הסגנון וכיצד יהיה נכון לפרסם אותה.

מרים סיפרה ש'קיטשנס' זו חברת בוטיק לייצור מטבחים ברמה ובגימור גבוהים במיוחד, והמחירים בהתאם. כשהסתכלתי על התמונות שהיא שלחה במייל, התחלתי להבין באיזו רמה של מטבחים מדובר. תשכחו מהמטבחים הקלאסיים שאנחנו מכירים ותדמיינו מטבחי-ענק מחוטבים ומוצפי-אור, החלום של כל אישה…
ב'קיטשנס מטבחים' התכוננו באותם ימים לקראת פתיחת סניף הדגל שלהם בירושלים. עד עכשיו היה להם סניף אחד בבית-שמש, וכעת הם עמדו לפני פתיחת סניף ענק, מרווח ויפהפה בירושלים – הסניף הגדול והמרכזי. ובשל כך, המודעה הראשונה שהתבקשתי לעצב היתה על פתיחת הסניף החדש בירושלים.
מרים הדגישה נקודה אחת חשובה שוב ושוב: יוקרה, יוקרה, יוקרה.
המילה 'יוקרה' הפכה היום לכל-כך נדושה, וכמעט כל עסק רוצה להראות יוקרתי – רובם בלי הצדקה. אבל סופסוף הגיע לידיי עסק שבאמת, המודעה שלו חייבת לשדר, לזעוק ולצעוק יוקרה – אחרת עלולים לפספס את קהל היעד.

אבל קודם יש לנו סקיצה, זוכרים?
פניתי לקופירייטרית שלי וביקשתי ממנה רעיון זריז ממש, ברמת הסקיצה. עיצבתי משהו נחמד ושלחתי למרים.

ב"ה, מרים התחברה לסגנון ויצאנו לדרך. אז קודם כל – קופירייטינג.
לאחר שמרים סיפרה לי כל מה שאפשר אודות 'קיטשנס', ישבנו אני והקופירייטרית לסיעור מוחות והגענו למסקנה שאין צורך ברעיון קריאייטיבי מאוד, אלא דווקא יותר קלאסי – ודווקא בגלל שהמותג יוקרתי מאוד.
המשפט הנבחר: "מטבחים לאניני הטעם" – השקה בין עולם המטבח והאוכל – "טעם", לבין סטייל ויוקרה – "אניני טעם".
הויז'ואל הנבחר היה מגש ועליו תפריט עם תמונת המטבח. נכון, אני יודעת שזה מוכר, אבל אני לא נגד רעיונות מוכרים, בתנאי שמבצעים אותם נכון, וכמובן – אם הם מתאימים.
לגבי עיצוב, היו ללקוחה שתי דרישות בסיסיות אבל חשובות מאוד: תמונת מטבח גדולה ובעלת-נוכחות, ושימוש בצבע שחור.
לגבי מודעות הפתיחה סיכמנו על כך שהן יכולות להיות עם תמונה קטנה יותר, כי אנחנו שמים דגש על פתיחת החנות ופחות על פרסום מטבח. אבל בשאר המודעות – חובה שתהיה תמונה גדולה על כל העמוד.
אז הסקיצה השניה ששלחתי לה, עם לורם איפסום ססגוני :)
(במהלך הסקיצות תוכלו לראות את תהפוכות הקופי)

ולאחר שיחה נוספת עם הלקוחה שהסבירה מה אהבה יותר ומה פחות, הדרך היתה קצרה לסקיצה השלישית, שכבר ממש מתחילה להיות דומה לתוצאה הסופית:

ורגע לפני התוצאה הסופית: כשהלקוחה שלחה לי את הלוגו אמרתי לה שהוא לא ממש מתאים להם. כמו שהזכרתי, מדובר בלקוחה מקסימה ופתוחה מאוד לשמוע, והיא הסכימה שהלוגו לוקח לכיוון המודרני ולא משדר יוקרה. אז צריך לחדש את הלוגו, אבל עם זיקה ברורה ללוגו הקודם, כי לא התאים לצאת במיתוג חדש לגמרי.

נהדר, אז יש לנו לוגו מחודש ועכשיו אפשר להגיע למודעה הסופית, שקדם לה טיזר:

מודעות על הפתיחה כבר מתנוססות בעיתונים, ועכשיו צריך כרטיסי ביקור, רולאפים ליום הפתיחה, ועוד כמה דברים נחמדים. הדברים האלו נחמדים עוד יותר כשהלקוחה מוכנה להשקיע בהטבעת זהב יוקרתית, שמשדרגת את המראה פי מאה.
אז אם לפעמים ההדמיות במחשב יפות יותר מהמציאות – כאן זה ההיפך. כרטיס בקו חלק, עם הטבעה שמשדרגת עשרת מונים, והמציאות, ב"ה, יפה פי כמה:

פולדרים, שגם הם לא נפלו פחות מהטבעת זהב:

כוסות שתיה חמה ממותגות:

רולאפים ליום הפתיחה:

והנה עוד שתי מודעות שהתפרסמו בהמשך:

להמשך, עקבו אחר הפרסומים :)
תודה לכל מי שקרא עד השורה הזו.

ברשותכם, תרשו לי רק כמה מילים-
המומחיות של יעל היא לתת את הטאצ' המדויק והקולע, תראו אלו נגיעות "שקופות" לגמרי, אבל הן אלו שעושות את הכל. איפה לשים את הקוים, עובי הקוים, מאיפה יתחיל מעבר הצבע, איך תראה המסגרת. כל המכלול הזה עושה את ההבדל והנראות הבידולית של המודעות בזירה החזיתית בו הן מתמודדת.

 

אותיות פלוס

לעצב תעודה זה ממש אתגר, אבל ממש.
כשפנה אלי בית ספר בבקשה כזו, נענתי לאתגר. אני אוהבת אתגרים ולנצח אותם, פיצוח אמיתי שלא ישאיר אותי אדישה ויעבור את כל מבחני העיצוב שאני מעמידה אותו.
אז מה כל כך מורכב בה בתעודה? הנקודה הראשונה והמרכזית היא שמדובר סה"כ במערכות של מלל טיפוגרפי רשמי מאד, עניני מאד, בלי שום יכולת להגיע למשהו "רטוב" בבסיס. אין אפשרות לשלב שום ויז'ואל שיעזור לבידול ולייחודיות.
בנוסף, מערכת של תעודה בנויה על בסיס של טבלה, כשאני שומעת את המושג טבלה נהיה לי רפיון ידים (נזכרת בטבלאות בדרימוויבר וכל כיוצב'), לכו תעשו משהו עם שתי הנתונים הללו, אתגר. כבר אמרנו?!
כאשר אנחנו מגיעים לעצב עיצוב טוב, עיצוב לשם עיצוב. חובה להשאיר כמה שפחות עקבות, להיות כמה שיותר שקופים, בלתי נראים, built in.

התעודה עוצבה בשלש עיצובים מותאמי גיל בחלוקה לכיתות גבוהות, בינוניות וכיתות א'.
טבלה- חייבת להישאר אבל כל השאר, ממש ברחתי מהסטנדרט. היה צורך בבידול היררכי  לכותרת של כל דף ולגיבוש היררכיה במערכות הצדדיות. בחרתי בחצי של קונטור המלבן מגריד השורה והוא המוטיב השולט כאן. תוכלו לראות אותו מארגן בצורה אינפורמטיבית את כל מה שרוצים ל"הגיד" בתעודה. לימודי קודש, מאיזה מקצוע עד איזה מקצוע. התנהגות, פרמידת הציונים. הכל הכל מחושב מאד איך להגיע לתוצר האחיד המושלם בלי לערב כאן נראות חדשה נוספת.
בנוסף השתמשתי בצביעה נקודתית של אזורים חשובים, צביעה מלאה של כל התא בטבלה, תוכלו לראות ב"מחצית א' " "מחצית ב' " , בכל המקומות שהן מופיעות.

הפונט לאורך הפרויקט כולו הוא "רטרוס" של פונביט, פונט רשמי מאד, מכבד ועניני (על גבול הסריף, אבל לא). שימוש במשקלים ותמיכה מלאה בניקוד השלימו את ההופעה שלו כאן.

עכשיו הגעתי לכריכה, כאן המח התחיל לירות לכל הכיוונים, ידעתי את הכיוון אבל לא מה בדיוק. ידעתי שאני חייבת התאמה ו"תזכורת" לטבלה, אי אפשר לעצב בצורה כ"כ דומננטית מערכת מסוימת ולהתעלם ממנה לחלוטין כאשר הדברים באים לידי ביטוי בהמשך. כאן כמו שאתם רואים נצמדתי חזק לגריד של יחס הזהב _ חוק השלשים עם שבירה מרכזית_עליונה לכותר הראשי- תעודת הערכה.
אז מה שמים כאן? מנהלת בית הספר רצתה מאד לשלב אמרות/פסוקים מתאימים, קיבלתי את התכנים ועיצבתי מערכות טיפוגרפיות א_סמטריות, ממקום עיצוב יודאיקה ואמנות.

למען הבן, התעודות עוצבו בשחור לבן כמובן, בסיום העיצוב העלתי בפניהם את הרעיון לבידול חזותי של צבע לכל שכבת גיל, הרעיון התקבל בברכה. בחרתי בצבעים המתאמים לכל גיל : כיתות גבוהות גוון כחול, לימודי מאד, חכם. כיתות בינוניות, גון ירוק חביב, מזמין וידידותי, לכיתות א' בחרתי בגוון ילדותי ומלא תם- וורוד. נבחרו פנטונים והתעודות יצאו לדרך.
אני חושבת שכייף להיות תלמידה בביה"ס ולאסוף את כל הסט  במשך שמונה שנים… לא?!

אותיות פלוס

אם אתם גרים בבני ברק וגם אם לא, (זה מותר, בהחלט :) גם אני לא. בטוחה שעברתם בסביבת בית הכנסת איצקוביץ', בדיוק על זה רציתי לספר לכם. עמדו עם הפנים מערבה מהכניסה הראשית לבית הכנסת (כשהגב פונה אליו) ואז תראו את אופטיקה signer.
כשהמנהלת האדמנסטרטיבית של החנות פנתה אלי, לא חשבתי שנגיע עד לצנטער של בני ברק. אבל בואו נתחיל מהתחלה.
לאה פנתה אלי בבקשה לבוא למתג את החנות עליה היא אחראית מבחינה ניהולית, לרגל מעבר בעלות. המצב היה נתון: חנות אופטיקה (לא בבני ברק, השלב הבא בהצלחה היה פתיחת סניף ראשי בבני ברק). לחנות היתה ניראות גבוהה של צבע ומיקום שצריכה לעבור שינוי מאסיבי בכל התפיסה.
המיתוג בחלק הזה כלל גם חשיבה על השם של העסק. שבועיים ימים היינו בדיונים הלוך ושוב על השם והקליעה שלו לתחום. הדרישה היתה של שם שעוד לא נשמע כמוהו, אפילו בלי משמעות אמיתית אלא עם צליל שמתגלגל טוב על הלשון. צליל של מותג.
סוף דבר אחרי דיונים, החלטנו ביחד על ההלחם שמורכב משמות המשפחה של השותפים בעסק, וזה הצטלצל מצוין signer.
[אני יודעת שישנה משמעות למילה בתרגום מלועזית באיות אחר ובמשמעות שונה, אבל זה נסגר ככה ברב קולות].
השלב הבא מיד- לוגו. רצינו ליצור מיתוג למותג הן בצליל והן בלוגו, מיד אמרתי להם שלוגו טיפוגרפי זה מה שילך כאן הכי טוב.

נכנסו בעובי הענין, סקיצות ימינה ושמאלה וזהו התוצר הסופי.

שימו לב לדיוקים של המשקף ביחס לאותיות, עיבדתי את האות g כדי שתראה זורמת טוב בתור משקף במערכת הטיפוגרפית ולא תהווה בעיית קריאות.
מכאן לכאן הגענו לניירת משרדית, שימו לב לפרטים הדקים שעושים את ההבדל, מערכת טיפוגרפית שקופה וחזקה שנותנת את השלמות, אין כאן בעצם כמעט שום דבר ויש כאן הכל.

מה שבעצם רציתי להראות לכם כאן הפעם, תהליך בניית גריד ושפה עיצובית בפרסום.

צבע הבסיס של המותג הינו שחור ואפור. בכוונה תחילה לא לתת ללוגו הרבה מקום מוחצן מבחינה ויזואלית שתאכל את העיצוב עצמו. כאן בחרתי לשלב גוון נוסף לתהליך הפרסום- חדרל. צבע חדשני, צעיר, מעז עם הרבה אמירה.
המשחקים הטיפוגרפיים הם המשחק הגדול כאן, כל פעם יצירה חדשה ומאתגרת, אני אוהבת.
מוטיבים נוספים שהצטרפו לעיצוב, היו מסגרות משקפיים מהחנות ממש (שממש דרשתי שיצלמו אותם בצילום מקצועי, כי יש משהו קצת אבסורדי לדבר על מותג ולהציג תמונות אילוסטרציה), כך קם והיה.
תוכלו לראות בדוגמאות שלפניכם את הוריאציות השנות עם אותם המשחקים. בחרתי גם במסגור שוליים גדול שנותן אמירה ברורה- אנחנו כאן!

אפילו לאוטובוסים הגענו, הפרסום היה אינטנסיבי לגמרי, וואו, זה היה לקוח שאני מאחלת לכל אחד, אחד כזה לפחות :)

על עיטוף חנות ועיצוב פנים, בפוסט אחר :)

 

 

כמה תגובות בהתאם למשוב שקיבלתי מכם:
* הרבה מחשבה ואיסוף חומר מושקע ב'מגירה' הזו, כפי שבודאי אתם שמים לב, לא אוכל לתת קצב תדיר יותר. גם ככה הזמן עף ואני כבר רואה שר"ח עוד שבוע…
חשבתי שעדיף לתת משהו מרוכז פעם בחודש ולא קטנים יותר במהלך החודש.
* הרבה שאלו, איפה ניתן לרכוש את החולצות, שאלתי את לאה, היא אמרה לי שממש בשבוע הבא יש יריד של 'קריסטל' בבני האומה- היא תהיה שם, כמוכ' יוצאת במכירות מקומיות בזמן הקרוב.
* לענין הקורסים בעיצוב שכמה שאלו במשוב- תוכלו לפנות אלי ישירות למייל otiyotplus@gmail.com אתן לכן מענה מסודר.
* אני קוראת הרבה שאלות עקרוניות בעיצוב במשוב, אשתדל לענות עליהם תוכ"ד פוסטים, לא אוכל לתת נישה ממש של למידה בקריאה שוטפת, שימו לב שאני משתפת המונהמון פרקטיקה וטיפים בעיצוב תוך כדי, כך שאפשר ממש ללמוד :)
* יצירת GIF בPS היא מערכת פשוטה מאד, של חלונית הTIMELINE בשילוב של "כיבוי והדלקה" של השכבות.

שמחה שהייתם כאן :)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המגירה החודשית

הרשמה לקבלת 'המגירה'

נשמח לשמוע אותך
מה השאלה?

נשמח למשוב

מה דעתך על האתר?

אודות
המיזם

'המגירה' מהווה במת השראה עבור מעצבים ויוצרים מקצועיים, החולקים תהליכי עיצוב מרתקים הכוללים מחקר, תובנות ותוכן בלעדי. ההשראה ההדדית שואפת לעורר למידה ושיח משמעותי ולעודד שיתופי פעולה.

אידיאלים ומטרות

* עידוד מחקר עיצוב, נקודות מבט רחבות וחשיבה עצמאית.
* קידום העשרה של עקרונות עיצוב וחדשנות
* הזדמנות חשיפה ליוצרים בתעשיית העיצוב
* צמיחה קולקטיבית ומקום למשוב מקדם.
* הרחבת מעגלי הקהילה באמצעות היכרות ושיתופי פעולה.

צוות המיזם:
יזמות וניהול: שרה דויטש, מעצבת ומרצה לעיצוב גרפי
רואה חזון כמנוע ועיצוב כדלק.
ניהול מקצועי: נעמי הרוש, מעצבת חווית משתמש.
פיתוח האתר: רבקי גולדוסר, מפתחת אתרים אוטודידקטית
עם ביצועי עבודה מהירים ומרשימים.
אפיון: שילת בוקר & רחל רוט-קליקשטיין, בוגרות לימודי
תקשורת חזותית שעשו מקפצה אדירה.
עיצוב: שרה דויטש, רחל רוט – קליקשטיין, שילת בוקר
תשתית אתר: בתי וייזר, הרתמות מופלאה ללמידה וביצוע.
עזרה וסיוע : נחמי לב, השקעת זמן ששוה הון להצלחת האתר המושלם.

פונט דיסקורדיה: בחסות הפונטיה

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית