יצירת קשר

הצטרפות

צפו ב הגיבו על חפשו את תוכניות המגירה שלנו

תוכנית מגירה זהו מיזם שהתחלתי לפני שנתיים ורוצה לתת לו שוב במה ומקום.
במהלך התקופה הזו התחדדו לי הרבה מאד נקודות שהן פועל יוצא של תגובות אנשים, יש צורך וצמאון אדיר לקרוא, לדעת ולדבר על המקצוע ברמת הרציונל. כשרציונל יושב טוב, ברור ובהיר, כל ההסתכלות היא אחרת לחלוטין, התובנות עמוקות יותר והדרך סלולה.
שימו לב, לרב, המאמרים יהיו מעמיקים מאד, כתובים בשפה גבוהה. אני בכוונה מביאה אותם ככתבם, כי כל נגיעה באחד מכל אלה תפגום בניחוח ובטעם המדויק אותו רצו להעביר.
לעיתים אני לוקחת מאמרים אקדמיים, פעמים רבות עורכת אותם, מערבבת כמה הקשרים ויוצרת קוקטייל מותאם מטרה.

תפיסה ופרשנות
ההתמקדות בתפיסה על חשבון פרשנות. היא אחת מתיאוריית העיצוב המודרנית.
"תפיסה" היא למעשה החוויה הסובייקטיבית של היחיד כפי שהיא ממוסגרת על ידי התובנות והמוח. תיאורטיות אסתטיות הממוקדות בתפיסה מעניקות תחושה של  עדיפות על פני האינטלקט, של ראייה על פני הקריאה, של אוניברסליות על פני ההבדל התרבותי.
הפדגוגיה המודרנית של העיצוב, נותנת גישה ליצירת צורות הנשענת על תיאוריות של תפיסה, המרמזת ליכולת ראייה אוניברסלית המשותפת לכל בני האדם בכל התקופות, אשר בכוחה להתגבר על מחסומים תרבותיים והיסטוריים.
מחקר עיצוב מכוון פרשנות, לעומת זאת, גורס כי התפיסה של דימוי נתון תשתנה מתקופה לתקופה או ממקום אחד למשנהו, ותשאב משמעות ממוסכמות של פורמט, סגנון וסמלים ומן הקשר עם דימויים אחרים ועם מילים. בעוד שתיאוריית העיצוב המודרנית מתמקדת בתפיסה, הגישה המודעת לעצמה מבחינה היסטורית ותרבותית מתמקדת בפרשנות.

הבנתנו את העולם מורכבת רק מתפיסות "חזותיות" טהורות, כאשר השפה ממלאת תפקיד של מערכת מיון משנית של נתוני החושים. אולם, בפועל, בחיי היום־יום התפיסה עוברת דרך הפילטר של התרבות. המושג שאנו מנסחים לגבי אובייקט מסוים הוא בעת ובעונה אחת חזותי (מרחבי, חושי, תמונתי) ולשוני (קונבנציונלי, מוכתב על ידי הסכמה חברתית). המושג שאנו מנסחים ביחס לדבר מסוים נבנה מתכונות ותפיסות שנלמדו מחינוך, מאמנות ומתקשורת ההמונים.
עיצוב הוא ביסודו פעילות מופשטת, צורנית; הטקסט הוא משני, תוספת שמגיעה רק לאחר השליטה בצורה.

"מושג חזותי" הוא דימוי מנטלי של חפץ, הנבנה מתוך חוויות חזותיות טהורות של אותו החפץ ממספר רב של זוויות. בנימה מחויכת דימוי זה של מקסיקני אינו דימוי תקף, משום שהוא אינו מתייחס ל"מושג החזותי" האמיתי של מקסיקני. במילים אחרות, לשם הבנתו נדרש מידע טקסטואלי – כותרת. אולם מה באמת עשוי להיחשב כ"מושג החזותי" של מקסיקני? הסומבררו הוא כבר סמל תרבותי, קלישאה תיירותית. "המושג החזותי" של מקסיקני יורכב משיוכים נוספים, שילוקטו לא רק מתוך חוויות ממשיות של מפגש עם מקסיקנים אמיתיים, אלא גם מ"מפגש" בלתי אמצעי במופעים, בספרים, או בזיהוי חזותי מוסכם לאותה קטגוריה. במקרה זה, של שפם גדול, פונצ'ו בצבעים עזים, או מגפי עור.
נראה הלאה:
שני המשולשים האלה זהים מבחינה גיאומטרית, הם נתפסים כצורות שונות בשל השינוי בכיוונם: האחד יציב והשני לא יציב. ההבדל נעוץ בפסיכולוגיה ובפיזיולוגיה של המוח. משולש ב' הוא "לא יציב", עם זאת, רק אם הוא מנותק מכל סיטואציית שימוש ונשפט כצורה מופשטת טהורה, כמו למשל בשיעור 'יסודות העיצוב' בו אנו מתבקשים להתבונן בצורה "לכשעצמה". אם היה מדובר במשולש שמופיע בספר גיאומטריה, הסיבוב שלו היה מתואר באופן מתמטי. אם היה המשולש משמש כחץ, תפקידו ההכוונתי היה הופך את "אי היציבות" שלו ללא רלבנטית.
קורסים ביסודות העיצוב הופכים דימויים משמעותיים תרבותית לצורות מופשטות כל הזמן. טיפוגרפיה, תצלומים, ושרטוטים של חפצים שעוברים תהליך פישוט נחתכים, מטופלים, מוסטים על צירם ונצבעים ליצירת קומפוזיציות משביעות רצון. הפשטה היא השיעור הראשון של תלמידי עיצוב רבים. היא מתמשכת ונוכחת כהנחת יסוד מרכזית גם בעבודות מתקדמות יותר, כ"רעיון" עיצובי בסיסי.
המונח שפה חזותית הוא מטאפורה השגורה בספרי לימוד עיצוב מודרניים: "אוצר המילים" של אלמנטים עיצוביים (נקודות, קווים, צורות, טקסטורות, צבעים) מאורגן על פי "דקדוק" של ניגודים (אי יציבות/איזון, אסימטריה/סימטריה, רך/קשה, כבד/קל). תיאוריה זו פותחה בקורס המבוא של יוהנס איטן (Itten) בבית הספר הבאוהאוס שנפתח בוויימאר ב-1919. ספרים כמו שפת הראייה של גיורגי קפש, מורה בבאוהאוס החדש בשיקאגו בשנות הארבעים למאה העשרים, המשיכו ופיתחו את תיאוריית העיצוב כ"שפה" שמבוססת על הפשטה. "כשם שאפשר להציב יחד את אותיות האלף־בית באינספור דרכים כדי ליצור מילים שיביעו משמעות", כתב קפש "כך אפשר לאגד יחד את האמצעים והתכונות האופטיים… כאשר כל מערכת יחסים מסוימת מייצרת תחושה שונה של המרחב".
לכל אחת מן הקומפוזיציות המופשטות משמאל יש "משמעות" אוניברסלית שפונה ישירות אל התפיסה האנושית. אולם עדיין, מוחו של איש הכפר בימי הביניים יפרש תמונות אלה באופן שונה ממוחו של ניו יורקר בן ימינו, שעשוי לראות בשרטוט "יציבות" את מנהטן תחתית.

תושבי כפר רוסי נידח התבקשו לזהות שרטוטים של צורות מופשטות. כמה מאנשי הכפר ידעו קרוא וכתוב ואחרים לא. אלו שידעו קרוא וכתוב פירשו את הדימויים כצורות גיאומטריות מופשטות וזיהו אותן בשם: עיגול, ריבוע, משולש. מצד שני, אלה שלא ידעו קרוא וכתוב קישרו את השרטוטים לחפצים מסביבות היום־יום שלהם: עיגול עשוי להיות צלחת, דלי, שעון או ירח; ריבוע עשוי להיות מראה, דלת, או בית. מן המחקר עולה כי היכולת לראות צורות חזותיות כמופשטות, כלומר, להתנתק מן ההקשר של השימוש החברתי והתקשורת הפיגורטיבית, היא יכולת מתקדמת ולא תכונה אוניברסלית של תפיסה. היא דורשת תהליכי חשיבה רציונליים ואנליטיים, שמאפיינים תרבויות אורייניות.
***
ועכשיו שימו לב לקטע הבא, אני חושבת שמי שמכיר אותי רואה כאן בעצם את התיאוריה שלי מדברת כאן 🙂
***
מחנכים ומעצבים רבים נמנעים מעקרונות מובהקים לטובת "שכל ישר" אינטואיטיבי ותכליתי. אבל גם גישה זו של אנטי־תיאוריה היא עדיין תיאורטית. כל עמדה מותנית על ידי מבנים אינטלקטואליים, גם אם הגדרתם של אלה מעורפלת במיוחד.
תיאוריה יכולה לתפקד באופן קונסטרוקטיבי, ככלי ליצירת רעיונות עיצוביים, אך גם באופן אנליטי, כשיטת הערכה. על ידי השימוש בתיאוריה על מנת לחבר בין הביטוי החזותי לביטוי המילולי במקום להפריד ביניהם, אנו יכולים לחזק ולכוון את המשמעות התרבותית של היצירה שלנו.

(ע"פ מאמרה של אלן לופטון)

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המגירה החודשית

הרשמה לקבלת 'המגירה'

נשמח לשמוע אותך
מה השאלה?

נשמח למשוב

מה דעתך על האתר?

אודות
המיזם

'המגירה' מהווה במת השראה עבור מעצבים ויוצרים מקצועיים, החולקים תהליכי עיצוב מרתקים הכוללים מחקר, תובנות ותוכן בלעדי. ההשראה ההדדית שואפת לעורר למידה ושיח משמעותי ולעודד שיתופי פעולה.

אידיאלים ומטרות

* עידוד מחקר עיצוב, נקודות מבט רחבות וחשיבה עצמאית.
* קידום העשרה של עקרונות עיצוב וחדשנות
* הזדמנות חשיפה ליוצרים בתעשיית העיצוב
* צמיחה קולקטיבית ומקום למשוב מקדם.
* הרחבת מעגלי הקהילה באמצעות היכרות ושיתופי פעולה.

צוות המיזם:
יזמות וניהול: שרה דויטש, מעצבת ומרצה לעיצוב גרפי
רואה חזון כמנוע ועיצוב כדלק.
ניהול מקצועי: נעמי הרוש, מעצבת חווית משתמש.
פיתוח האתר: רבקי גולדוסר, מפתחת אתרים אוטודידקטית
עם ביצועי עבודה מהירים ומרשימים.
אפיון: שילת בוקר & רחל רוט-קליקשטיין, בוגרות לימודי
תקשורת חזותית שעשו מקפצה אדירה.
עיצוב: שרה דויטש, רחל רוט – קליקשטיין, שילת בוקר
תשתית אתר: בתי וייזר, הרתמות מופלאה ללמידה וביצוע.

פונט דיסקורדיה: בחסות הפונטיה

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית