יצירת קשר

הצטרפות

19

מגירת חודש אלול תמיד מרגשת.
סופ שהוא עם ריח התחלה של משהו אחר, חדש ומסקרן. עם תפילות לשנה מוצלחת, משגשגת ופוריה בעז"ה. אז בבינהזמנים לקחתי חופשה מעשיה, הטענתי מצברים ועכשיו יש הרבה דלק להמשיך להניע.
המגירה הפעם רלוונטית מתמיד וזה מה שאני אוהבת.
אנחנו בסימן של למידה, מכל זוית והבט, זה מעניין איך מתגבש קונספט בלי שתכננתי בכלל. רק קחו את הזמן, יש כאן הרבה מהסוג הזה.

*חני פרידמן מסטודיו ספץ נותנת לנו תהליך מחכים של בניית חוברת למידה בעידן המציאותי, מרתק לחלוטין.
*סיום מסכת שבת, שהיה בחודש הקודם, היווה הזדמנות פז להכיר את כל התהליך השיתופי של 'הדרנא'. אפרת הביאה לנו שיעור, כן ממש שיעור באפיון ועיצוב של 'הדרנא' יכול להיות שפגשתם בו כבר, אבל את זה בטוח עוד לא ראיתם.
*רוצים ללמוד, אבל ממש ללמוד?! מירי מאיר תתן לכם הצצה לתהליך עמוק שהיא עוברת בעיצוב, זה הרבה מעבר לכל שיעור שפגשתם פעם.
*קבלו גם לינק מרגש ליומן מעוצב של ברכי, ראש של מעצבת.
מאחורי הקלעים- מתבשל לחודש זה מפגש ZOOM בנושא לימוד גריד עיצובי לספר 'הבשר' עם יעל רפופורט.
ועוד מפגש מלא אנרגיות ויזמות עם יואל וקסברגר, לא אמרנו כלום…
שיהיה חודש של רחמים גדולים.

ספץ

נעים מאד

זכות מרגשת להיות כאן מולכם מצד המסך ולשתף בתוצרים.

חני פרידמן – סטודיו ספץ
אוהבת לחשוב אסטרטגיה, לפצח קונספט ובסוף גם לעצב
הבייבי שלי זה עימוד מעוצב. אוהבת לעבוד עם גריד שמשרת את העיצוב ומעניק לו במה אבל מרשה לעצמי לפרוץ את הגבולות כשמתבקש…(וזה קורה כמעט בכל פרויקט)

 

הדף, העט ואני

הדבר הראשון שאני עושה עם כל עבודה באשר היא- מתחילה לשוטט. לא מתכוונת עדיין להשראות וכו', אלא לשוטטות בין המוח לדף שמולי. מעלה אסוציאציות, ביטויים שקשורים, שרבוטים ואיורים שמתחברים לי לעולם של היצירה הנוכחית, ואחרי שמרגישה שהחשיבה שלי התפרסה לה די והותר- מתחילה עם חשיבה מתכנסת. בודקת מה מתאים לי לפרויקט, ועם איזה בדל רעיון כדאי להמשיך וללכת.

כך גם עשיתי כשפנו אלי מעיריית אלעד בתקופה שבין 2 הגלים, וביקשו עימוד ועיצוב לחוברת מתמטיקה שתשמש כהכנה למבחני המיון לתיכון עבור מסיימות כיתות ח'.

בשנים האחרונות קימת מטעם העיריה חזרה במתמטיקה במסגרת של חוגי הכנה, והשנה היינו צריכים לבצע התאמה לזמן הקורונה.

הדרישה היתה לעצב חוברת לימוד שלא תכלול רק תרגילים, אלא תגיש את החומר ממש כמו שמורה פרטית מסבירה בשיעור.  החוברת תהיה מושקעת ביותר עם נספחים כמו שקף המכיל סרגלים לגזירה, ו"גמישושון" אטרקטיבי שהתלמידה יוצרת מקיפולי נייר.

תכל'ס, קיבלתי 5 קבצי וורד עמוסים =  5 נושאים מתמטיים, והתפקיד שלי היה להעביר את החומר הלימודי היבש (בכל אופן חשבון…)  בצורה חוויתית ומגרה – ממש כמו החוברת במדעים שעיצבתי עבור העיריה מעט זמן קודם לכן. (יחי ההבדל הקטן בין ניסויים מרתקים עם תמונות צבעוניות – לעולם של חשבון ומשולשים…)

אז דבר ראשון פתחתי מחברת חשבון (!) והתחלתי לשפוך. פתאום עלו לי זכרונות ילדות שבצד המספרים והמשוואות- תמיד אהבנו גם להשחיר ריבועים לסרוגין, ולשרבט בצד תרשימים גאומטריים ונרות הבדלה… זה הוליד לי את ההבנה- שנכון שהחוברת תהיה הכי משורטטת ומהוקצעת שאפשר  – אך מצד שני היא חיבת גם לגעת בקטע הידני, האישי, המשרבט.

כאן התחילו לדגדג לי בקצות האצבעות כל ההשראות המאלפות שראיתי באתר של שושי סירקיס. כמעצבת שהיא גם חובבת אמנות מושבעת – תמיד משכו אותי יצירות גרפיות עם טאצ' ידני מלא אווירה.

גריד קולאז'י

היה מרתק לשמוע את ריקי ברקוביץ, המורה האגדית שלי לעיצוב לדיגיטל,  בזום האחרון של המגירה איך שמסקרת את הטרנד הקולאז'י, ומגדירה במילים אלגנטיות את התשוקה שבערה לי בידיים כשעיצבתי את הגריד.

ידעתי שיהיה לי כאן צירוף מענין של קרעי נייר ממחברת החשבון, יחד עם שירבוטים ידניים מעולמן של תלמידות וגם צורות גאומטריות ברורות שיתנו את הטון המהוקצע, המסודר והיציב. את ההשראה לצורניות הגאומטרית לקחתי מסט פוסטרים סיני, ששבה אותי בצבעוניות העליזה שלו ובקומפוזיציה שיושבת בדיוק טוב על הסקאלה שבין גאומטריה וריבועים – לבין מלא אקשן ופאן.

עקב הזמן הלוחץ לא היה לנו כאן זמן לסקיצות מרובות, ובס"ד אחרי כמה ימים של חשיבה, השראות, צילומים מהירים ועבודת עיצוב, נולד לו הגריד שלנו. לכולנו כיף כשללקוחות יש ראש גדול ואומץ להתחבר גם לרעיונות פחות סטנדרטיים, כמו לדוגמה כותרות שרשומות בכתב יד חופשי לגמרי- על גזירי מחברת חשבון…

 

 

ב"ה אנשי הצוות בעיריה אהבו ואישרו, כמה תיקונים קלים כמו להדגיש יותר את הכותרות בלורד ארטליין ולא בעט ביישן ("ובבקשה חני שזה לא יראה כזה מין כתב של תלמידה עצלנית…"), לתת לעמוד רקע של משבצות חשבון – שהתלמידה תוכל לפתור את התרגיל כמו במחברת רגילה, ולהוריד את ה"math" שרשום באנגלית כי החוברת צריכה להתאים גם לבתי ספר שמרניים יותר…

כמה שיופים לצבעוניות שאמנם יורידו מהטרנדיות הלוהטת שלה- אבל יתנו לה טון קלאסי יותר. (אגב, בשביל להגדיר צבעוניות טובה ממליצה לכם להעזר פה https://material.io/design/color/the-color-system.html#color-usage-and-palettes

אמנם האתר מכוון למוצרי דיגיטל, אבל אני נעזרת בו רבות להגדרות היררכיית צבעים טובה גם עבור מוצרי פרינט.)

ועכשיו לצילומים האמיתיים

ממש משמים, היו לי בארון היצירה הביתי סט דפי קנסון מותאמים כמעט בדיוק לצבעוניות שהגדרנו. את הקנסונים ייעדתי לפסים הצבעוניים בצידי העמוד, וכרקע לכותרות הפרקים. את הכותרות שרשמתי על דפי החשבון קרעתי בזהירות, והנחתי על כסא בהיר ליד המרפסת כשאני מצלמת מעמדת top view. כמה תיקוני צבע קלים בפוטושופ, ואפילו היציאה לחנות נחסכת ממני. בגלל מגבלות התקציב והזמן הכל היה צריך להתבצע "הום-מייד"… חברה צלמת ששלחתי אליה את התמונות אישרה לי שנראות טוב ומקצועי וככה המשכתי במרוץ.

בשביל תמונות בתאורה טובה עם הצללה רכה ויפה – גיליתי שצריך אצלי דווקא את השעות שבין 12:00- 14:00 בצהריים, שאז עדיין יש הרבה אור, אך השמש כבר לא כ"כ חזקה. וככה בימי חופשת הקורונה כשלצידי ילדותי המשועממות- היו לנו מספר שעות צילומים מרתקות בהן הנחנו מגוון אופציות וצורות של גזירי הנייר כך שיהיה לי מספיק חומר גלם לעבודה הממוחשבת שתבוא.

החומר הטקסטואלי

התוכן הפעם היה שונה ומאתגר מתמיד. לא טקסט רץ עם כותרות ופסקות שונות, אלא מגוון משוואות, גרפים, פרבולות וסימני חשבון – שגיליתי שאינדיזיין לא מכירה, ולא תתמוך  בהם!!!!

סקר שוק מהיר על אפשרויות עימוד לכזה דבר, ואני מבינה ששום סקריפט שארכוש לא יעשה לי את העבודה בצורה מושלמת, ולכן אני צריכה פשוט להעביר את הטקסט באמצעות העתק הדבק מייגע מוורד לאינדיזיין. כאן נכנסה לתמונה תושיה מונדרי האלופה, שביצעה את העבודה בצורה מדויקת ויוצאת מן הכלל.

 

וזה מה שיצא בסוף:

הנה הצצה לעמוד הפתיח שמסביר לתלמידה מהם הרכיבים של החוברת, ואיך היא אמורה לעבוד:

והנה חלק מעמודי הפנים הסופיים:

 

עוברים לכריכה

הלקוחות כבר יודעים שאצלי הכריכות מגיעות תמיד בסוף העבודה. אחרי שהחומר ואני נהפכנו כמעט לישות אחת, כבר די ברור לי מה אמורה הכריכה לספר, והקונספט העיצובי נשלף בצ'יק. שוטטות קצרה לאיסוף השראות, מחפשת איזשהוא משפט עם קצת משמעות לגב החוברת – הפעם הציטוט הגיע בסוף מכיוון הלקוח, וזה מה שיצא בסוף

(רצועת המשולשים שאתם רואים בצד הכריכה האחורית היא ה"גמישושון"  – משולש  פלקסגון, שעשועון גאומטרי שהתלמידה גוזרת, מקפלת, ונהנית מהקסם שבו) :

 

לחוברת היו ב"ה תגובות נלהבות. מסיימות ח' האלעדיות התכוננו איתה בצורה איכותית וחוויתית למבחני המיון של הסמינרים. מנהלת מחלקת החינוך סיפרה שהגיעו בנות עד למשרדי העיריה וביקשו חוברות נוספות, אך מה שנותר להן היו הדפסות מקומיות בשחור לבן מכיוון שכל החוברות אזלו :(

מאמינה שנהניתם לטייל איתי כאן בין המשבצות, ולהרגיש איך מתמטיקה וגאומטריה יכולים להפוך לנושמים ואנושיים:)

ותודה לך שרה על האירוח ב'מגירה' המרתקת והאיכותית שאין לה מתחרים.

חני פרידמן – סטודיו ספץ

שאלות? תגובות? תובנות?

תמצאו אותי כאן: fridmanch@gmail.com

 

הדרנא

כל התהליך על 'הדרנא', פיתוח שיתופי מדהים ומהפכני.
זה ארוך, תתכוננו, אבל מלא הלמידה, בתכל'ס, בביצוע יוצא מן הכלל.. גם אם לא מעצבים לדיגטל, יש הרבה מקום ללמידה.
תודה אפרת, על השיתוף המושקע!

אפרת מ-EPaP על הדרנא
שמחה להתארח פה שוב, הפעם לפר את המבט-זווית שלי על חלק מתהליך של פרוייקט משותף ומדהים: הדרנא.

הדרנא (למי שעדיין לא יודע, משום מה) היא מערכת מעקב דיגיטלית וחינמית שפותחה במיוחד עבור לומדי הדף היומי, במטרה לעזור להם לעקוב אחר ההתקדמות שלהם במהלך הלימוד, ע"י סימון דיגיטלי של הדפים שלמדו או דילגו. המערכת כוללת אתר, תוסף לדפדפן כרום ואפליקציה לאנדרואיד. את הדרנא הקימו לפני כשבע חודשים בהתנדבות מלאה קבוצה של 10 שותפות ובעזרתן של עוד כ20 נשות מקצוע בתחום ההייטק, והכי אדיר – כל זה במשך חודש בלבד.
שרה דויטש נחשפה להצצות מאחורי הקלעים שהגנבתי אליה לאחרונה, והציעה לשתף כאן את תהליך היצירה. בשבוע שעבר לקראת חגיגות סיום מסכת שבת התחלתי לכתוב, אבל לא ידעתי שזה יהיה כל כך מאתגר. איך מתמצתים יצירת מוצר חדש לפוסט אחד? אז לקח לי קצת זמן… התלבטתי המון אם לשתף בכל התהליך, רק בעיצוב או דווקא בצורה המיוחדת בה עבדנו כצוות. החלטתי לדבר נטו עיצוב, כי בשביל זה אנחנו פה :)
אז הנה מתחילים, מקווה שתהנו! אה- ותודה שרה על התזכורות ועוד יותר – על הסבלנות.

קודם, טיפטיפונת רקע, שתאחזו ראש בין המוני פרטים ומידע שאעמיס עליכם: קבוצה של 10 שותפות, מתוכן 8 מעצבות מוכרות, קופירייטרית מבריקה ומתכנתת מוכשרת אחת עובדות יחד על יצירת מוצר חדש. בטח תזהו חלק מהשמות: סיון פרץ מהמניפהנעמי גלבך  מהפורמה, אסתר טנצמןרבקה זילבר מסטודיו בומרנגשרה סרולוביץסימא  דומב , איידי וייס, אני :), גלית מושיאשוילי הקופירייטרית ואתי קראוס המתכנתת.

בהמשך התגייסו לעזרה גם מירי ברנדווין עורכת הוידאו, אנשים טובים המעדיפים להישאר אנונימיים ומלא נשות דיגיטל שהתעסקו בפיתוח.
היה לנו דד ליין לחוץ במיוחד, לכן החלטנו שעדיף ליצור משהו קליל ומדוייק, 'מוצר אנוקרסי' כמו שסיון קראה לזה, מאשר מערכת רחבה ומלאה פונקציות שמסתבר שלא נוכל לסיים אותה בזמן. אחרי הרעיון הבסיסי – מערכת מעקב אישית בה הלומד יסמן אם למד את הדף של אותו היום או לא – הוספנו עוד כמה אופציות כמו אפשרות לקבוע תזכורת בתזמונים שונים ואפשרות צפיה בהספקים האישיים.
סיון ואני נלקחנו יחד אחריות על הפרויקט, כשכולן שותפות לעשיה: המעצבות על המיתוג, עיצוב ux-ui, עיצוב מיניסייט ועוד מלא פיצ'יפקעס, סיון מול אתי, המתכנתות והתפקידים-האחרים-שהיו-שם על כל מה שקשור לפיתוח ותיכנות (סליחה שאני לא מרחיבה מספיק, פשוט אין לי מושג מה היה שם. שמעתי מילים כמו אנגולר וגיט ועוד מלא ג'יבריש. לא מבינה בזה).

#אנורקסיה
מוצ"ש. אחרי כל הרעיונות, השאלונים, הסקרים, יצירת יוזר-מאפ והתייעצות עם המתכנתת על מה אפשרי תכלס, התחלנו אפיון למוצר דיגיטלי רזה-רזה בשיחת טלפון קצרה וממוקדת לסגירה של כל הקצוות. שלחתי לסיון צילום מסך מהאפליקציה של וושינגטון פוסט, שתראה מה מצא חן בעיני שם: האייקונים, הנקיות, החלוקה הברורה וכפתורי ההפעלה.

הסנכרנו. מתכננות את המסכים מהם תורכב המערכת, במטרה לצמצם ככל הניתן אך בכל זאת לספק את כל המידע האפשרי. חמישה מסכים מרכזיים, כשהמסך הרביעי, מסך הדאטה, הוא כל האפליקציה. הוא הלב. הוא העיקר.
מסך כניסה > מסך הרשמה/התחברות > מסך הגדרות פרופיל והגדרות תזמון > מסך מעקב וסימון דפים שנלמדו/לא נלמדו + סדר הדף היומי > מסך יצירת קשר ופידבק.
לאורך כל השיחה אנחנו מעמידות יעד מול העיניים ומחדדות: חשוב לנו לשדר חיובי. האפליקציה לא אמורה להרגיש משכנעת, ממריצה ללמוד וכמובן שלא נוזפת. אפליקציה נטרילית, שקופה, אינפורמטיבית. עוד קצת התייעצות על המבנה הפנימי של כל מסך, הפיצ'רים השונים, צורת החלוקה ו- יש לנו אפיון בסיסי.
הערת אגב: מקובל להכין וואייר פריים משורטט-מעוצב-מכובד-רשמי. זו שיטת העבודה הנפוצה ביותר באפיון.  פה לא היה זמן לזה, ובנוסף – אני באופן אישי לא עובדת כך, אלא מעדיפה לשרטט על דף. את כל האלמנטים הקטנים אני מכניסה כבר בעיצוב.

כולן מקבלות את התרשים. סיון והמתכנתות עושות-מה-שעושות וכל מעצבת מקבלת חלק להיות אחראית עליו, קופצות ראש לפיגמה ומתחילות בעיצוב המסכים.

#צורה_יהודית
כולנו עמוק בפנים. עוברות על מידע ונתונים שאספנו, מתלבטות, מתייעצות, מעלות רעיונות. סיון חושבת על שם. מגיעות להשראות מבוסס רשימת משימות לביצוע. סימון הוי המזוהה עם משימה שבוצעה נבחר להיות ה-סמל הצבעים כבר הוחלטו: שחור-לבן-ירוק.
בינתיים, שרה סרולוביץ ורבקה זילבר עובדות על לוגו. יש להן פחות משעתיים להוציא לוגו מושלם והתחלה של שפה גרפית. הן משתפות אותנו בסקיצה הידנית ובאופציות וכמובן לא שוכחות להוסיף עוד אפשרות לבחירה.

 

 

הרעיון של צורת הדף גאוני וכובש את כולנו. זה פשוט זה. ואז מתחילים התיקונים… מיקום, גודל, צבע, גוון. ככה זה כשמציגים לוגו לשמונה מעצבות :) כמה ניסיונות ווריאציות שונות. התלבטויות על העמדה, מיקום ויישורים.

 

 

מחליטות לחזור אחרונית, לסקיצות הראשונות, ועליהן לבצע תיקונים קטנטנים עד שלאחר כבוד יש לנו את הלוגו המושלם. הבחירה בשחור לא אטום מושלמת בעיניי ומביאה טאצ' נוסף. בהמשך מירי ברנדווין מנפישה אותו ללופ מהפנט.

 

 

#קפיצת_ראש
שאר המעצבות מקבלות לעצב מסך כל אחת. מסמך משותף בפיגמה וכולן עובדות יחד. מתלבטות המון על הצבע המדוייק של הירוק המתאים. מביאות, דוגמות, משתפות ושמות על הולד. מתחילות עם הירוק הקיים בלוגו ו-קדימה לעבודה.

 

 

כל אחת מקבלת שרטוט ידני של המסך אותו היא אמורה לעצב. ההחלטות שלנו עד עכשיו הן הצבעים, הפונט (אלמוני ברוב קולות) וגדלים. זהו.
לצערי, אני שוכחת להעביר אליהן כמה נקודות. כמו זה שהן לא יכולות לעצב מ-0, כי המתכנתות מתבססות על ספריות רכיבים באנגולר כדי שהבניה תרוץ ולכן כדאי שתצמדנה לשרטוט. מסבירה לאתי המתכנתת, מקצה הרשאות גישה ומתאמת עם מירי על הנפשת הלוגו. עובר מספיק זמן ורק אז אני קופצת לביקור בפיגמה ורואה שמשהו קצת התפספס בין התכנון לעיצוב.
שוב הערת אגב הקשורה להערה הקודמת: אם הייתי מכינה וואייר פריים כמו שמקובל, ומתוך כך מגיעה לנקודות הכי קטנות הדורשות עיצוב ומיקום, הן היו 'מזינות' לתוכו את העיצוב והכל היה יוצא אחיד ומושלם כבר על הפעם הראשונה. כאן זה בהחלט היה חסר, באשמתי כמובן :(
כל אחת מהמעצבות מכניסה את הפרשנות והרעיונות שלה לתוך העיצוב. תוכלו לראות את האפיון מול העיצוב עצמו. אני בוחנת  את העיצובים. יש כמה הוספות ורעיונות שמבהירים לי שבאפיון החסרתי דברים. כאלו שבראש שלי היו מובנים מאליו, אבל במציאות הם חסרים מאוד.

מסך הרשמה/התחברות של שרה סרולוביץ >>>
מגלה ששכחתי את האפשרות של כתובת מייל. היא חובה.
וכמה נחמד להכנס לאפליקציה שאומרת לך שלום!

 

מסך הגדרות פרופיל והגדרות תזמון של איידי וייס >>>
כאן מחכה לי קופי מגניב מעלה חיוך :) וכמויות של יצירתיות: משעון על ציר ועד הגדרות תצוגה של מספר עמודים בדף.

 

 

מסך מעקב וסימון דפים שנלמדו/לא נלמדו + סדר הדף היומי של סימה דומב >>>
זה המסך שעוצב הכי קרוב לשרטוט, אבל עם שינויים חשובים! העברת הסימון (ריבוע הצ'ק בוקס) לצד ימין, כמו שנורמלי ורגיל לעשות. ומה שהכי אהבתי – הסימון העדין של הטאבים 'דפים שלמדתי' דפים ללימוד' ו'מסכתות' שהיה אח"כ הבסיס של השראה.
בעקבות מסכי הדאטה המעוצבים לכל המצבים – דפים שסומנו וכאלו שלא – אנחנו מגלות בעיה מרכזית שלא חשבנו עליה קודם: תיבת הצ'ק בוקס עליה נתווכח בהמשך

 

 

מסך יצירת קשר ופידבק של רבקה זילבר >>>
מיקרו קופי שהיה חסר ומוסיף כל כך הרבה!

 

#יוסטון_ווי_הב_א_פרובלם
אחרי צפיה במסכים המעוצבים אנחנו מתחילות להתדיין על הפיצר הכי חשוב שאיכשהו חמק ממנו: צורת הסימון. ההתייחסות האוטומטית היא כאל רשימת משימות בה יש צ'ק בוקס בו מסמנים V על משימה שבוצעה. הבסיס הוא נהדר, אבל כאן יש לנו כמה 'בעיות'.
בשונה מרשימת משימות, בה יש שני מצבים של משימה שממתינה לביצוע ומשימה שבוצעה, כאן יש 'דד-ליין' לכל משימה-דף. כך שישנם שלושה מצבים:

  1. משימה שצריכה להתבצע בזמן ספציפי (לימוד הדף של אותו היום)
  2. משימה שבוצעה בזמנה/שלא בזמנה (לימוד הדף)
  3. משימה שלא בוצעה בזמנה וממתינה להשלמה (אי-לימוד של הדף באותו היום)

וכל זה עוד לפני שהתחלנו לדבר בכלל על חצאי עמודים, כן?
מה לא מסתדר לנו? קודם, איך להבדיל בין משימה עתידית, שלא התבצעה כי עדיין לא הגיעה זמנה, לבין משימה שעבר זמנה ומחכה להשלמה. בנוסף, קו המחיקה על משימה שבוצעה לא טוב לנו. כל משימה שבוצעה היא בעצם דף גמרא שנלמד, כל שורה כזו היא הישג! לא מטלה שמחכים לסיים איתה כבר…
עוד התלבטות היא האם לסמן אוטומטית משימה שכבר עבר זמנה כמשימה הממתינה לביצוע. החישוב פה הוא שיש פעמים שהלומד לא יכנס לסמן את הדף שלמד, וחבל שימצא את הדפים הלא מסומנים כדפים שלא למד. אתי המתכנתת מודיעה שהדיון על סימון חצי הדף מיותר. כרגע אין אפשרות טכנית להוסיף פיצ'ר המחשב את המשימות לפי חצאים אלא רק במספרים שלמים. לפחות זה יורד מאיתנו.
מעלות רעיונות, מורידות. חופרות על השראות, מסתכלות על ארגוניות, יומנים ומערכות דיגיטליות שונות דומות ולא מצליחות להגיע לפתרון שמקובל על כולן :(

 

לאט לאט אנחנו פורשות לשינה (מאוחר מאוחר בלילה) בתקווה להמשיך מחר, עירניות ונמרצות.
סיון מגיחה מעולם הפיתוח, מבררת על התקדמות. ממיינות משימות למחר ומחליטות לסגור את הדיון במהירות מאשר להפוך אותו לשרשופלצת שלא נגמר. אנחנו מסכמות על שלושה מצבים בלבד וסימון ויזואלי לכל מצב:

  1. אפור (צבע המסמל 'לא פעיל' בדיגיטל) – משימה במצב אפס.
    בין אם זו משימה עתידית או משימה שעבר זמנה ולא סומנה = דף שעוד לא הגיע הזמן ללמוד אותו לפי סדר הדף היומי, או דף שכבר נלמד בסדר הדף היומי אבל הלומד לא סימן אותו.
  2. V ירוק (צבע המסמל 'פעיל' בדיגיטל) – משימה שבוצעה = דף שנלמד.
  3. + שחור = משימה שעבר זמנה והיא מחכה להשלמה = דף שסומן כלא נלמד וצריך להשלימו.
    סיון מתלבטת קצת על ה+ וממליצה על X, אני מעדיפה שנשדר קצת חיוביות. מסכמות שאעשה מה שנראה לי, מקסימום נחליף את הסימון.

#קפה_ושוקולד
אחרי ההחלטות הסופיות עם סיון, אני מכריזה על לילה לבן ויושבת לאחד עיצובים והוציא תוצר שהמתכנתות תוכלנה לעבוד איתו.
עיצוב המסך של סימא מזכיר לי טוטוריאל של עיצוב בסגנון מטריאל דיזיין ולשם אני מכוונת: עיצוב נקי, פשוט ולבן. מסתמכת על השרטוטים הידניים, שם יש את הפיצ'רים השונים התואמים לספריות המרכיבים עליהן מתבססות המתכנתות. השינויים העיקריים הם: שינוי בצבע הירוק לגוון דיגיטלי יותר. שמירה על 'הידר ופוטר' קבועים (התוכן משתנה במצבים שונים) ובעיקר – התרחקות מהצ'ק בוקס הריבועי וסימון בעיגול.
הפעמון שמבחינתי הוא ה-אייקון לעדכונים ותזכורות ובועית דיבור ליצירת קשר. בצילומי המסך המוצגים כאן יש את המיקרו קופי הסופי, בשלב זה של העיצוב אני משבצת הסברים לאקונים. רק בהמשך גלית נוגעת בטקסטים ומפעילה עליהם את הקסם שלה.

מסך כניסה >

 

מסך הגדרות >

 

 

מסך סימון >

 

 

מסך יצירת קשר >

 

 

לפנות בוקר שולחת קישור לסיון, פורשת לשינה קצרה, לא לפני שאני מבקשת ממנה לשתף את העיצוב עם המעצבות. שתעבורנה על הכל לעומק. כשאקום – נתייחס לכל הערה.

#ויהי_בוקר
אני קמה לכמויות של הודעות ומתיישבת לקרוא. סיון כותבת שאתי המתכנתת התלהבה לראות עיצוב שלם וגמור, ממריץ אותה לעבוד. יופי. הלאה להערות.
עוברת אחת-אחת. רוב ההערות על הצ'ק בוקס, קשה לוותר על הרעיון שמתאים בול לסימון V, במיוחד כשהוא מופיע בלוגו. אחרי הסברים אנחנו מחליטות להשאיר ככה.
ישנם מספר שינויים שהם: הגדלת הכפתורים. החלפת את סמל ה+ בX (צדקה סיון…) ורעיון מדהים של מסך עם כל הנתונים האישיים. כולן מסכימות שחשוב שיהיה ואנחנו דנות האם להוסיף מסך שלם לאפליקציה (בהתחלה? איך יגשו אליו? להשאיר עומד במשך כמה שניות? איך יצאו מזה?).
שרה מעצבת בזריזות את מסך הנתונים כשפתרון מגניב מבזיק: פופאפ! ואם כבר פופאפ- אז עוד אחד לסיום מסכת, שיהווה תמריץ ויעודד. 'הדרנא' מתאימה בול.

מוסיפות עוד שיפורים: מסגרת ירוקה לזיהוי מהיר של הדף היומי, ואקורדיון נפתח לסימון.

 

זהו. כבר צהרים והעיצוב מחכה לקום לחיים. יקח קצת זמן עד שהמתכנתות תתחלנה להסתכל עליו. המרץ עדיין זורם לנו בעורקים ואנחנו לא מתכוונות לעצור עכשיו. גלית עוד עובדת על הטקסטים וכחבורת מעצבות שמתעסקות בדיגיטל אנחנו מחליטות שחייב — מיניסייט.

#חזרנו
שוב פיגמה. הפעם מסתערות על עיצוב של אתר וואן-פייג'. נעמי, שרה וסימא על העיצוב והתכנון. רבקה ואסתי על הבניה בפועל. נוספים לנו אלמנטים מיתוגיים כמו דף גמרא, מוקאפים (רק לבן!) ופינות מעוגלות.

 

כיאה למערכת שמכבדת את עצמה – צילומי מסך לצד הסברים אינפורמטיבים.

 

 

שמירה על סגנון נקי-נקי. אפילו בצור קשר פשוט. תראו את ההבדלים בין התוצאה הסופית לבין אחת הסקיצות שנוסתה.

 

#תנו_מידע
יש לנו עורכת וידאו מופלאה, וקופירייטרית מהממת, ועל שניהן נוחתת משימה: סרטון תדמית. גלית עובדת על תסריט יחד עם מירי. הן מתכננות סרט פרסומי של ממש על בסיס של הסרטות מסך ירוק ועניינים. מקבלות כמה תמונות לדוגמה ונשארות להתלבט.

 

 

אני וסיון חוששות מהזמן שכל זה אמור לקחת. התכנון הוא משהו קליל, אינפורמטיבי. מה שמקובל בתחום של מוצר דיגיטלי חדש. סיון מעלה השראה לדוגמה: סרטון של סיטי קאר. אחרי שהסגנון מובן, ויש תסריט חדש מירי יושבת על ההנפשה ובזריזות לא נורמלית שולחת סרטון סופר-מקצועי ומעוצב. תוכלו לצפות בו פה
גם היא מכניסה פה טאצ, הפעם בקומפוזיציה – עיגול הנחתך בפינות שונות של הדף.

 

 

 

 

#כאן_בונים

המתכנתות עסוקות בפיתוח. קבוצה אדירה של נשים מוכשרות שממשיכה לעבוד במרץ. הן בונות ואנחנו בונות :) רבקה בונה את האתר, אסתי עוזרת ונעמי נותנת כמה נגיעות ומיקרו אנימציות שמקפיצות את הכל. איידי וסימא דואגות שכל מה שקיים בעיצוב יהיה שריר ויציב, כמו שצריך.
חוטפות את רחל זעפרני, מתכנתת מוכשרת, דוברת html ו css שפת אם (לא בדקתי) שמסדרת לנו את כל מה שלא הסתדר בבניית וורדפרס רגילה. תהליך הבניה ארוך ולוקח כמה ימים. תוך כדי מגיעה שבת ואנחנו נחות ומיד במוצ"ש חוזרות להתעדכן מה קורה. זה כבר השלב שבו התפקיד שלנו כמעצבות כמעט מסתיים, בזמן שהמתכנתות עדיין עובדות, והמון.
אם כבר- אז כבר. מנצלות את הזמן לפנש דברים אחרונים. עיצוב למיילים אוטומטים הנשלחים מתוך המערכת.

 

ולפי הדרישות השונות שמתעוררות – אייקון לאפליקציה, מסכי הסבר, צילומי מסך ועוד

 

 

 

עוד עבודה על פרטים טכניים. וזהו. כמעצבות אנחנו מפנות את הבמה.

#הדרנא
אחרי המון התעסקויות וטיפולים בצדדים הטכנים (מקניית הפונט ועד העלאה לשרת) יש לנו מערכת מוכנה. אני לא אלאה אתכם בדרך הארוכה שכללה בדיקות QA שביצענו באובססיביות ובתיקונים שבוצעו בשעות שלא ברור אם הן שעות לילה מאוחרות או בוקר מוקדמות. וכאן המקום להודות לאתי קראוס, המתכנתת המסורה שלא התייאשה והמשיכה לתקן ולהוסיף בלי הפסקה, מכל הלב.
בסוף זה קרה. המערכת מוכנה לשימוש כאתר. כמה טריקים של אלופות ויש לנו גם תוסף ומסתבר שעוד קצת וגם אפליקציה. הכל עובד פרפקט, מעוצב לעילא ולעילא.

#פנינו_לשלום
הדרנא עולה לאוויר, וכשיש לנו כבר מעל 100 לומדים אנחנו נפגשות לחגיגת סיום שהוא התחלה- הדרנא. כמובן שיש את הצד החברותי, רק שאנחנו מתכננות גם לבדוק כמה  שיפורים בחווית המשתמש.
עורכות היכרות (פעם ראשונה שכולן נפגשות פיזית), עורכות 'סעודת מצוה' לסיום הדרנא ואוספות תעודות שותפות ומדליות הוקרה…

 

מתחילות לדון על שיפורים, רובם מבוססים על הערות ששלחו אלינו לומדים המשתמשים בהדרנא. שיפור ראשון הוא החלפה למיקום של הטאב "הלוח המלא" להתחלה, השינוי הזה מאפשר ללומד לסמן את הדפים הקודמים בקלות ולגלול במהירות בין הדפים במסכת.
השיפור השני הוא סימון הדף. מה שיש לנו כרגע הוא אקרדיון שמצריך שני לחיצות לא משנה אם V או X. האקורדיון תופס מקום ונתפס כ'עוד פעולה' שצריך לעשות. ההצעה היא סימון כוכבים כמו בתייבת המייל של גימייל. ההקבלה הזו עובדת לנו מצויין: בסימון כוכב בג'ימייל אפשרי ללחוץ מספר פעמים עד שמוצאים את הכוכב/אייקון הנכון. מתעורר דיון שאוחז מצד אחד כי הסימון נחשב ל'מתקדם' והוא ברור רק לסופר-טכנולוגים. מנגד – יש הנחה שטוענת כי עקומת הלמידה של הפיצ'ר הזה היא קלה ובסיסית ביותר. פעם אחת מסבירים וזהו והדבר שווה לעומת חווית המשתמש היוצאת מזה. הזמן טס, אנחנו לא מצליחות להגיע למסקנות סופיות בעניין סימון הכוכבים. נפרדות לשלום ומחליטות להמשיך בפורמט דיגיטלי.

#תוספות_או_תוספות?
בהתייעצות רגועה יותר עם סיון ואתי המתכנתת אנחנו מבצעות את השינויים:
שינוי מיקום ל"לוח המלא". קטן אבל משמעותי. בנוסף, סדר הדפים שם מוצג מכאן והלאה ולא אחורנית, כך שאפשר לראות בכל פעם את הדפים של הימים הבאים. בגלילה למעלה לחזור לדפים הקודמים, גלילה למטה- דפים עתידיים.

 

 

ביטול האקורדיון והחלפה לסימון כוכבים (כך קראנו לזה, בפועל מדובר על לחיצות, כשכל לחיצה מחליפה למצב אחר). אתי ואני ישבנו מלא זמן למפות את כל המצבים האפשריים ולהחליט על מחרוזת הגיונית לכל טאב. הלוך חזור של 'מה יותר הגיוני' מה המצב הכי סביר סטטיסטית אליו יעבור הלומד מכל מצב' ועוד. אחרי החלטה על מחרוזות מתאימות ובדיקה שלהן מס' פעמים הסימון מוחלף. תוך כדי אתי מודיעה לי שהצליחה להרחיב את האופציות לסימון של עמוד-חצי דף. זו בשורה נהדרת בשבילנו ואנחנו משבצות את הסימון הזה גם במחרוזות.
ואם מעניין אתכם, הנה המחרוזות: אפור מסמן דף שלא סומן, בין אם עבר זמנו או דף עתידי
ירוק מסמן דף שנלמד, שחור מסמן דף שלא נלמד, שחור-ירוק מסמן דף שסומן כעמוד שנלמד.
והמחרוזות הן:
הלוח המלא ~ אפור > ירוק > שחור (או שחור-ירוק) > ירוק
למדתי ~ ירוק > שחור
דילגתי ~ אפור > שחור (או שחור-ירוק) > ירוק

 

סימון החצי לא נמצא מלכתחילה במחרוזות, גם החזרה למצב אפור. תוך כדי מקבלות הודעות מלומדים חדשים שהצטרפו ושואלים אם יש אפשרות של בחירה מרובה. אז אתי מתכנתת פיצ'ר גם לזה ולי אין רעיון איך לעצב אותו. אחרי כמה ימים של איפוס, אני מתחילה בעיצוב הכפתורים ואז עולה רעיון לסרגל מרחף, משם הכל די רץ ועובר לפיתוח.

 

 

אתי מוסיפה אפשרות של צפיה בנתונים גם בלי פופאפ הפתיחה, כך שבכל זמן נתון הלומד יכול לראות את כל הספקי הלימוד שלו. וזהו.
הדרנא עולה שוב, בגרסא משופרת. התגובות במייל מוכיחות שההחלטות היו טובות, והעיצוב ברור וקליט לכל הלומדים.

 

 

בשבוע שעבר סיימו בדף היומי את מסכת שבת, היה כיף לעקוב ולראות את פופאפ הסיום קופץ ומכריז בהתרגשות על סיום מסכת ברגע שהדף האחרון במסכת סומן כנלמד. בשבילנו, כל השותפות, היה אושר צרוף לראות את כמות הלומדים ואת מס' דפי הגמרא שנלמדו (יותר מ46 אלף!). כל המאמץ והטרחה שווים את הכל לגמרי.

מסכמת לכם קישורים חשובים:
אם אתם לומדי הדף היומי או מכירים לומדים, שתפו והפיצו את הדרנא:
לסיפור של הדרנא > https://app.hadrana.today/
לכניסה למערכת באתר: https://hadrana.today/
לחיצה כאן להתקנת התוסף לדפדפן כרום או להורדה כאפליקציה לאנדרואיד

כאן יש מאמר שהוא בבושקה של קישורים על התהליך מזוויות שונות של אפיון, תיכנות ועוד.

 ***
אם יש לכם הערות או בקשות, הצעות לשיפור או רעיונות לעזרה בפרסום
שלחו אלינו מייל hadrana.app@gmail.com נשמח לשמוע מכם!

או – אם מגרה אתכם להצטרף לפרוייקטים נוספים כאלה ויש לכם את הכשרון והמקצועיות
אפשר לשלוח אלי מייל ל efrat@epap.co.il.
כשמגיע לאוזני מידע על מיזם התנדבותי המיועד לתועלת הציבור אני בודקת את הפוטנציאל ומארגנת קבוצה מקצועית עם אש בעינים ומבט חדור מטרה הפועלת יחד לתוצר מושלם. זה קורה פעמיים שלוש בשנה, לא יותר :).

 

מירי מאיר

אם אתם בענין של למידה אבל לא סתם, אלא משהו באמת מעמיק למתקדמים בעיצוב, למידה כזו שאתם חיבים לאתיקה המקצועית שלכם, תראו כאן את התהליך של מירי.
מירי נרשמה לקורס הדיגיטלי שלי "לומדים להבין עיצוב", במסגרת הלמידה (האקדמית, כמו שטוענים.ות רבים.ןת מהמשתתפים.ות) ישנו פרויקט של עיצוב שטרות.
מירי עברה תהליך שכל כך התפעלתי ממיצוי הלמידה שיש כאן, שזו ממש חובה לתת לכולם לראות אותו, מאלף!
מירי, קדימה >>>

 

היי לכולם,
שמי מירי מאיר מעצבת פרסומאית וקופירייטרית, עובדת במשרד פרסום ובין לבין קצת עבודות פרטיות ללקוחות. עיצוב זה ההובי שלי והמוטו שאני דוגלת בו זה שיהיה עיצוב מדויק מדויק למטרה ובנוסף שיהיה נקי חדשני ויצירתי.
שמחה ומתרגשת לשתף אתכם בתהליך עיצוב כיפי במיוחד שנעשה במסגרת קורס וירטואלי מ-ד-ה-י-ם!!! ומהנה במיוחד "לומדים להבין עיצוב" של שרה דויטש הא-ל-ו-פ-ה!!! (מומלץ ביותר)

 

תהליך העבודה
כשראיתי את התרגיל המאתגר לעצב 2 שטרות ממש התלהבתי וכשראיתי את ההשראה המדהימה הזו שהביאה שרה ידעתי שאני רוצה ללכת עליה,
טוב, אז קדימה מתחילים…

 

 

שפה עיצובית:
ניסיתי לחשוב מהו בכלל כסף? כסף הוא דבר בסיסי הנותן לי אפשרויות ליחסי גומלין של תן וקח (סחר חליפין)
מתוך חשיבה זו החלטתי, מה יותר פשוט ומתאים מללכת על צורות גאומטריות בסיסיות כמו גם צבעי היסוד כחול אדום צהוב? אז בחרתי שטר אחד שהכחול יהיה השולט בו ושטר שני אדום.

כעת התחלתי לחשוב אילו מהצורות יבטאו כסף?
חשבתי על עיגול כי כסף הוא דבר שמתגלגל (והיי, פתאום שמתי לב שכן, המטבעות הם בעצם עגולות, טוב אבל השטרות הם מלבניות אז אני צריכה להתאים את עצמי לפורמט המלבני) חשבתי גם שאני רוצה להביע את זה שכסף הוא דינמי פעם עולה פעם יורד לזה מתאים משולש וגם רציתי להכניס תחושה של יציבות, כלכלה יציבה לזה מתאים ריבוע ואז שוב, שמתי לב השטרות בפורמט מלבני ויש עליהם גם כל מיני סימונים מלבניים וזה בדיוק מסתדר גם עם החזרתיות של הפורמט כאן כבר ממש ממש התלהבתי!!! (ואז… אבל בעצם זה לשים כבר מידי הרבה צורות) טוב, לבסוף החלטתי, הצורה המלבנית תשלוט (הרי הפורמט הוא מלבני ואני לא יכולה לשנות) ואת העיגול אשלב בספרות העגולות והכתב בעל האופי העגול. כמו גם הקווים הגליים (כמו שיש הרבה בשטרות) זה גם מסמל את הדינמיות פעם עולה ופעם יורד ובנוסף גריד הספירלה שהוא דינמי גם המלבנים הקטנים בצד מזכירים דינמיות של כלכלה

שיטוט ברחבי הרשת ללמוד מה המאפיין בעיצוב שטרות הראה כי עיצוב השטרות צריך להיות מקושקש ומלא בפרטים בכדי למנוע זיופים, כמו כן בד"כ בחזית השטר ישנה דמות בעלת תרומה והשפעה למדינה ובגב השטר התרומה וההשפעה שנתנה לעולם.
בשטרות הקיימים כיום הנושא הוא משוררים ישראלים. בחזית השטר מופיע דמותו של המשורר וכן סמל מוזהב של ספר פתוח בנוסף לסמל המדינה – מנורה ובגב השטר מופיע קטע מהשיר או הסיפור אותו חיבר .

שלב הרעיון:
רציתי שטרות ישראלים הוגעתי את מוחי בחיפוש אחר רעיון יצירתי
מה אומר לי ישראל? עמ"י היסטוריה תנ"ך.
מה אומר לי כסף? ארנק ספקים לקוחות סוחרים, מסחר מהמקורות .
וכך זה הגיע בעז"ה עם הרבה ס"ד ותפילה הרעיון :
הראשון, יעקב אבינו שעבד אצל לבן 21 שנה כרועה צאן בתמורה להינשא לרחל.
השני, אברהם אבינו שסחר מעפרון את מערת המכפלה.
טוב, אז איך בתכל'ס מעבירים את זה על הדף?

שלב הביצוע:
השטר הראשון:
בחזית- יעקב אבינו אין לי תמונה אז משהו שמסמל אותו, החלום עם הסולם כשראשו מגיעה לשמים וכו'
ובגב- את נושא העסקה, כבשים ואיזשהו פריט שיסמל חתונה אולי זר פרחים ולשלב את זה עם סכום השטר. ניסיתי אבל זה לא השתלב טוב, אז אולי במקום הפרחים טבעת נישואין וזה יכול להשתלב עם האפס של ה-200 וברקע קבר רחל שיהיה מובן, רציתי שהעין תעבור מה-200 (זה בסופו של דבר המידע החשוב שהעין צריכה לראות) אל הטבעות הכבשים וקבר רחל, אבל מה שיצא בפועל שרואים את הכבשים ופחות את ה-200 לכן ניסיתי להכניס את התנועה גם ב-200 ובטבעות ולשלב את הכל יחד.
לגבי צד החזית ,רציתי שהעין תעבור מהסולם מלמטה לכיוון החץ למעלה ומשם תרד אל ה-200 הגדול בצד שמאל ולכן הוספתי את המלבנים השקופים באלכסון, כשהם משמשים על הדרך כמעין מדרגות המסמלות את הדינמיות של הכלכלה. (בנוסף על סמל העליות וירידות במסחר הנמצא בצד ימין למטה וגם עונים על חזרתיות) ומשם העין ממשיכה אל כעין סמל של התנ"ך – חמישה חומשי תורה (מקביל לסמל של ספר הזהב הפתוח) ואז אל סמל המנורה וחתימת נגידת הבנק.
השטר השני:
על אותו מבנה העין עוברת מהתמונה אל ה-50
וברעיון, אברהם אבינו – אוהל עם 4 פתחים וענן קשור.
בגב השטר – העסקה – מערת המכפלה.

 

מקווה שנהניתם, אשמח לשמוע מכם :)
אני כאן mirime1543@gmail.com

 

 

ברכי גוזי

זוכרים את השיתוף בשנה שעברה לעיצוב היומן המיוחד שברכי עיצבה?
בדיוק הבוקר אני מקבלת ממנה מייל עם קישור ליומן החדש, לשנת תשפ"א.
מעבירה לכם להתרשם לבד. והמחיר, הוי, הוא ממש שווה לכל נפש: 45 שקלים  בלבד(לא כולל משלוח) לככככל הפרקטיקה המזמינה הזו.
אני קניתי :)

***
למה אני יוצרת לעצמי יומן?
סיפרתי שנה שעברה כאן>

ומה קורה השנה?
ברור שיש יומן חדש!
הנה הוא כאן. צבעוני, רענן וקומפקטי.

אהבתם? בא לכם גם?
ספרו לי על זה.
>אני כאן<
מאחלת,
שנה מלאה בימים טובים!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המגירה החודשית

הרשמה לקבלת 'המגירה'

נשמח לשמוע אותך
מה השאלה?

נשמח למשוב

מה דעתך על האתר?

אודות
המיזם

'המגירה' מהווה במת השראה עבור מעצבים ויוצרים מקצועיים, החולקים תהליכי עיצוב מרתקים הכוללים מחקר, תובנות ותוכן בלעדי. ההשראה ההדדית שואפת לעורר למידה ושיח משמעותי ולעודד שיתופי פעולה.

אידיאלים ומטרות

* עידוד מחקר עיצוב, נקודות מבט רחבות וחשיבה עצמאית.
* קידום העשרה של עקרונות עיצוב וחדשנות
* הזדמנות חשיפה ליוצרים בתעשיית העיצוב
* צמיחה קולקטיבית ומקום למשוב מקדם.
* הרחבת מעגלי הקהילה באמצעות היכרות ושיתופי פעולה.

צוות המיזם:
יזמות וניהול: שרה דויטש, מעצבת ומרצה לעיצוב גרפי
רואה חזון כמנוע ועיצוב כדלק.
ניהול מקצועי: נעמי הרוש, מעצבת חווית משתמש.
פיתוח האתר: רבקי גולדוסר, מפתחת אתרים אוטודידקטית
עם ביצועי עבודה מהירים ומרשימים.
אפיון: שילת בוקר & רחל רוט-קליקשטיין, בוגרות לימודי
תקשורת חזותית שעשו מקפצה אדירה.
עיצוב: שרה דויטש, רחל רוט – קליקשטיין, שילת בוקר
תשתית אתר: בתי וייזר, הרתמות מופלאה ללמידה וביצוע.

פונט דיסקורדיה: בחסות הפונטיה

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית