יצירת קשר

הצטרפות

תפיסה מעצבת מסר

הגיע מי שהגיע, הזמין יצירה או פרוייקט במטרה ברורה אותה הוא מגדיר מראש. אחרי חשיבה יש לך למסקנה מהי האסטרטגיה או המסר שצריך להעביר. מה השלב הבא?

אפרת הכהן עדני

תפיסה מעצבת מסר

כבר מזמן המקצוע 'עיצוב גרפי' דורש יותר מיצירתיות, טעם טוב והשראה. בשונה ממה שמקובל לחשוב, הדרישות החדשות למעצבים אינן מתמקדות בצד ההומני אלא דווקא בריאלי: בין אם אלו כלים טכניים חדשים שאלו שלא מתעדכנים בהם נשארים מאחור )שלום פרומפטים ובינה מלאכותית( או מתודות ארגון וגישות מיפוי כחלק מקובל בתהליך העבודה. 

השימוש הרווח לאחרונה במונח "עיצוב" לתיאור יצירות שונות שאינן בהכרח ויזואליות – כמו עיצוב סאונד ועיצוב חוויית ריח – מעמיד שאלה גדולה ומהותית בפני מעצבי תקשורת חזותית, שעדיין לא הפנימו את משמעות השינוי: עברו הימים בהם לבחור פלטת צבעים נכונה, צורה מדוייקת או איזון בין האלמנטים בקומפוזיציה היה 'עיצוב'. 

ב 2024 השיח על עיצוב הפך להיות רב-תחומי, וכולל היבטים רבים. הוא אינו מתעסק עוד 'רק' בתקשורת חזותית. מתחילת המאה ה,21- במגמה מואצת -המונח 'עיצוב'ב שפה העברית מתקרב אל משמעותו המקורית בשפה האנגלית: לתכנן, להכין, לארגן או להרכיב תבנית / מבנה של שינוי, לצורך השגת מטרה. כל עיצוב נועד ליצור שינוי אצל האדם או הקהל אליו הוא מכוון. שינוי מחשבתי, רגשי ואפילו פיזי או מעשי. 

תחת מטריית העיצוב הגרפי, החזותי, אנו רואים זאת בצורה חדה בעולמות השיווק: היכולת של פוסטר או פרסומת לגרום לנו להאמין כי מוצר מסויים הוא איכותי יותר, להרגיש ששירות ספציפי הוא נעים ורך, לגרום ללב שלנו לדפוק יותר מהר או ליד להרים את הארנק ולשלם. כל הסיטואציות שתיארתי כאן מוכרות וידועות. אז מה באת לחדש, אפרת?

תסבירו לי כאילו אני ילד בן חמש

בעולם קפיטליסטי, בו תכנון שינוי הוא האמצעי להשגת מטרה, קונספט הוא דרך קלה לעצב מסרים חזותיים. עיצוב באמצעות קונספט מאפשר לנו ולשלוט על השדר אותו קולט הצופה, בין עוד מאות אלפי מסרים נוספים.
משום מה, ההגדרה של "קונספט" חמקמקה לאנשי קריאייטיב. לפעמים מתבלבלים בינו לבין כותרת יצירתית או משחק מילים מגניב, ואפילו ויזואל מורכב. קונספט הוא בסיס הרעיון, הקו המנחה, לתפיסה חדשה של המסר ביצירה. הוא המסר בצורתו הפשוטה ביותר, כזו שהיינו יכולים להסביר אותה לילדון בן חמש. איך מסבירים לילד קטן מסר מורכב? בדרך של הקבלה והדמיה למושגים המוכרים לו. זוהי לוגיקה פשוטה, שרבים מאיתנו מכירים ועושים בה שימוש, בהסבר לכל גיל, לאו דווקא רק לילדים קטנים.מי שהפך את הדרך הזו למומחיות הוא רבי יעקב קרנץ' הידוע בכינוי "המגיד מדובנא", אחד ממחברי המשלים המפורסמים ביותר. מהיום תגידו "קונספט הוא משל": תפיסה חדשה למסר מורכב או קשה להבנה.

לפי האקדמיה לעברית, ָמ ָׁשל הוא "כמו" ו"כ ִאילּו" ספרותי. ויותר מזה, הפועל ָמ ַׁשל הוא עבר של ׁשֹו ֵלט. על המסר. כך שבעת שימוש בקונספט )קרי: משל( תוכלו לעצב מסר בו אתם מושלים לחלוטין על השדר.

_______________

שאלו את המגיד: "איך אתה מוצא כאלו משלים יפים וקולעים?"
ענה המגיד: אמשול לכם משל.
איש הלך ביער וראה על כל עץ מצוירת מטרה ובמרכזה נעוץ חץ. בסוף היער פגש האיש ילד עם קשת.
שאל האיש: "האם אתה הצלף?"
ענה הילד: "כן".
שאל האיש: "האם ירית את החצים או תקעת אותם בידיך?"
אמר לו "יריתי".
שאל האיש: "אם כן כיצד פגעת במרכז המטרה ולא החטאת אף לא פעם אחת?"
ענה הילד: "קודם יריתי את החץ, אחר כך ציירתי את המטרה".

____________

מסר מבוסס קונספט עושה שימוש בעולם תוכן אחר, ומשתמש בקווים מקבלים כדי לדמות – תחושות, דעות,
רגשות, גם רעיונות מופשטים ונתונים היקפי גודל – על מנת ל'סבר את האוזן' )או במקרה זה העין( וליצור מסר
פשוט, ברור וקליט.
אם שמתם לב השתמשתי בקונספט כדי להסביר מושג מורכב כקונספט :(. עכשיו לדוגמאות, ויזואליות כמובן
כי אחרת – למה אנחנו כאן.
הקמפיין העכשווי ביותר, הוא זה של חמאס = דאעש. ההקבלה הפשוטה הזו עוזר לישראל בהסברה לשאר
העולם להבין ולהכיל את עוצמת הזוועות שקרו כאן.
*
ההבדל בין קריאייטיב מגניב, שעושה שימוש באותם עולמות תוכן של אנרגיה: חשמל, הטענה, סוללה
במודעות של רד בול.

 

 

 

 

לבין הקמפיין הקונספטואלי המדהים "רד בול מצמיחה לך כנפיים".
מסר: רד בול הוא לא סתם משקה אנרגיה, הוא נותן לך כוח לעשות דברים שחשבת שהם בלתי אפשריים.
קונספט: לשתות רד בול זה כמו להצמיח כנפיים.

בין מודעות קריאטיביות של מקדונלדס, הקמפיין של "החלב המנוער האמיתי".
חלב מנוער אמיתי, כאילו הפרה קפצה בעצמה.

כשאתה שם מסיכה, אתה כמו גיבור על שמציל את העולם

ועוד אחד שלי :)
מעבדת מחשבים שהצוות שם הם כמו דוקטורים למחשבים

מסר מבוסס קונספט עושה שימוש בעולם תוכן אחר, ומשתמש בקווים מקבלים כדי לדמות - תחושות, דעות, רגשות, גם רעיונות מופשטים ונתונים היקפי גודל

נשמח לשמוע, מה יש לך לומר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המגירה החודשית

הרשמה לקבלת 'המגירה'

נשמח לשמוע אותך
מה השאלה?

נשמח למשוב

מה דעתך על האתר?

אודות
המיזם

'המגירה' מהווה במת השראה עבור מעצבים ויוצרים מקצועיים, החולקים תהליכי עיצוב מרתקים הכוללים מחקר, תובנות ותוכן בלעדי. ההשראה ההדדית שואפת לעורר למידה ושיח משמעותי ולעודד שיתופי פעולה.

אידיאלים ומטרות

* עידוד מחקר עיצוב, נקודות מבט רחבות וחשיבה עצמאית.
* קידום העשרה של עקרונות עיצוב וחדשנות
* הזדמנות חשיפה ליוצרים בתעשיית העיצוב
* צמיחה קולקטיבית ומקום למשוב מקדם.
* הרחבת מעגלי הקהילה באמצעות היכרות ושיתופי פעולה.

צוות המיזם:
יזמות וניהול: שרה דויטש, מעצבת ומרצה לעיצוב גרפי
רואה חזון כמנוע ועיצוב כדלק.
ניהול מקצועי: נעמי הרוש, מעצבת חווית משתמש.
פיתוח האתר: רבקי גולדוסר, מפתחת אתרים אוטודידקטית
עם ביצועי עבודה מהירים ומרשימים.
אפיון: שילת בוקר & רחל רוט-קליקשטיין, בוגרות לימודי
תקשורת חזותית שעשו מקפצה אדירה.
עיצוב: שרה דויטש, רחל רוט – קליקשטיין, שילת בוקר
תשתית אתר: בתי וייזר, הרתמות מופלאה ללמידה וביצוע.

פונט דיסקורדיה: בחסות הפונטיה

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית