יותר ויותר

משפטים שמכניסים לפילוסופיה, שתופסים אותנו לחשוב, להתבונן, להעמיק ולהגיע לתובנות. האם כשאנו משתמשים בפחות מקבלים יותר (פחות הערות, יותר בניה עצמית. פחות דוגמאות, יותר קו אחיד, פחות תבלינים, יותר טעם מדויק)  בכל תחום בחיים.

שרה דויטש

יותר ויותר

פחות הוא יותר?
יותר הוא פחות?
משפטים שמכניסים לפילוסופיה, שתופסים אותנו לחשוב, להתבונן, להעמיק ולהגיע לתובנות.
האם כשאנו משתמשים בפחות מקבלים יותר (פחות הערות, יותר בניה עצמית. פחות דוגמאות, יותר קו אחיד, פחות תבלינים, יותר טעם מדויק)  בכל תחום בחיים.
במאמר זה אני רוצה לגעת בתחום הנוגע בעיצוב, בהבנה הלוגית שלו ולהראות איך בכל שילוב שלו בחיים אנחנו נוגעים בחשיבה.

נתחיל אחורנית מתי התחיל תחום העיצוב בכלל בעולם?
עד למאה ה20 לא היה לעיצוב כל קיום, המהפכה התעשיתית במאה ה19 הביאה לקידום טכנולוגי שעסק בפונקציונליות ולא קידם מערכות לא חיוניות, מה שאפשר לנושא התכנון את מרכז הבמה. החשיבה היתה לא על כח הסוס ששיש לרכבת, אלא לכמות הקרונות שהיא נושאת אחריה.
היצרנים התחרו בינהם על הפיכת הנוחות המודרנית למפנקת, מדהימה, קוסמת והביא אותם לפיתוח פלאים טכנולוגיים של יוקרה רהבתנות ומעמד.
בחלון הזמן הזה היה מקום לחפש, לרצות ולבטא את העיצוב, כל שיהיה באשר הוא.
ספינת המותרות, הטיטנאיק. היא הביטוי החזק אליו הדברים הגיעו: כיצד יראו תאי הנוסעים, איזה סגנון יהיו לשטחים, מה רמת האיבזור שיהיו בחדרי הנוחות, איזה אופי ישאו האולמות…
עד אז כאשר אדם היה רוצה לתת תחושה של עושר, שפע וראווה הוא היה מציג אותו באמצעות פריטים מרובים, תוספות אקסטרא וכמה שיותר אפשרויות. ניתן אכן למצוא במאות שקדמו לכך סגנונות כבדים באמנות כמו ארט נבו האיורים הריאליסטים שהקונספט הויזואלי שלהם, אכן היה כזה.
כאשר אדם רצה להרגיש בתחושות הללו או לתת לאחרים תחושה כזו, היה מסובב את עצמו בריבוי של פריטים, בעשור של בדים, במגוון של גילופים, קחו לדוגמא רק את סגנון לואי ה16.ותבינו הכל.
העיצוב המודרני החדש שינה את החשיבה והוליד את המנוח, יותר הוא פחות בו הביאו לידי תובנה חדשנית: אין צורך להראות גם וגם וגם, דבר פחות וממוקד יותר וקבל הרבה יותר.
מגמתיות עיצובית זו באה לשימוש באג›נדה של סגנונות העיצוב שצצו בסביבות המאה ה20 כמו הבהאהוס וארט דקו אשר הצמיחו את שורשיהם בעידן זה.
ההגדרה של מינימלסטיות חזותית שעשתה שימוש במוטיבים שלא הוכרו קודם לכן, כמו קשתות אוירדנמיות, צורות גאומטריות, סמטריה, באסטטיקה עיצובית אבסולוטית של אורור ונקיון ויזואלי- באה לאויר העולם.
אלו לא היו חידושים או ההמצאות, זה היה למעשה חידוש בשימוש של מערכות קיימות שכמעט שלא נעשה בהם שימוש פרט לתיכנון, שרטוט או סכמה רעיונית כלשהי.
ההשלכות רחבות ההקיף של זרמים אלו בעיצוב פועמים עד ימנו אנו בעוצמה רבה משמעותית.
רב העולם אותו אנו פוגשים כיום בתחום העיצוב נוגע בתוצאה הזו, בין אם מדובר בעיצוב גרפי, עיצוב פנים, אדריכלות או עיצוב מוצר.
השפה המנימלסטית תפסה לעמצמה מקום של יוקרה ודיסטנס שמעורר אנשים לרצות אותה ולהיות חלק ממנה.

מגמות בעולם מושפעות באופן עקיף וישיר במקביל מההתרחשיות הגלובליות שלו, פוליטיקה, מלחמות, מעמדות סוציאוקנומים, טכנולוגיות כולם יחד חוברים ומכמתים הכל לידי ביטוי סופי באופן בו אנו מקיפים את עצמנו בתחום העיצוב והאופנה הויזואליות.
אם עד לשנה האחרונה התחלנו לזהות שוב את חזרתו של טרנד המקסימלסטיות, הקורונה נתנה לסגנון הזה מקפצה רבת עוצמה מבוקשת ופופולרית. בואו ונבין לוגיקה של תהליך. אדם מצוי בבידוד, עם עצמו, מרוחק ללא מגע אנושי כזה או אחר, הוא לא מחפש ביטויים מרוחקים, קרים, סטריליים, אלא מתעורר בו הצורך הנואש של קירבה, של מגע, להיות חלק מהרבה פריטים לתת פורקן לריחוק בהרבה חם ושייכות. לתוך המשבצת הזו נכנסה מגמת המקסימלסטיות ביתר שאת ועוצמה.
מקסימליזם מאפשר לצבע, צורות ומרקם לדבר יחד ותופס את תשומת הלב. מקבל ייחודיות מלאה ומשאירה רושם רב משמעות.תוכלו להבין את היופי הטמון במקסימלסטיות אם תדמו לעצמכם אדם שמטייל הרבה, בביתו תמצאו מזכרות ופריטים לרב כשכל אחד מספר סיפור ולא שייך לוותר עליו.
מקסמלסטיות מאופינת בעיצוב במגוון תחומים.
החל בעיצוב וירטואלי כמו לוגו, ממשיך בעיצוב על גבי אריזות, עובר לעיצוב פנים, להום סטיילינג, בקמפיינים פרסומיים ומגיע כמובן גם לתחום האופנה, הלבוש שזהו החיבור הכי קרוב לאדם, בו הוא מכניס את עצמו לתוך המגמה.
כל מגמה עוברת על פי רב תהליך אבולוציוני הגורם לה להמתח, להתרחב ולשנות את צבעה, אבל העקרון היה ועומד. לכן נראה שינוי פוסט-מודרני של המגמה והוא זה שיגיע לידי ביטוי שאותו נצליח לזהות סביבנו.
נתחיל לראות.

עיצוב אריזות הרוצות להשאיר רושם של שפע ופאר יקחו לעצמם ביטוי מקסימליסטי.
(1)
ספר עב הכרס, חוגג מקסימליזם בעיצוב. מדובר בספר מרהיב עם עטיפת בד נהדרת, שהוא בבחינת ספר חובה לכל מי שמעריך עיצוב ואסתטיקה על זמנית .
(2)
הספר מספק הצצה אל הסגנון המעט נהנתני וראוותני של מקסימליזם במלוא הדורו. ואולי, בימים שאחרי הקורונה, חלקנו יזנח את העולם הלבן והנקי אליו אנחנו רגילים וחלקנו גם יחליט שעדיף לאמץ צבעים מלאי תשוקה, בדים נהדרים ואוספים אישיים ולעטוף את עצמינו בעולם שהוא רק שלנו.
(3)
אותנטיות הוינטאג› ותפארת הלטרינג הידני בתוספת קישוטים מלאי אופי שהם נושאים בחובם, נותן תוצר של אריזה עם נוכחות ללא עוררין.
(4)
קולקציה לכלי בית, ניתן לראות שימוש במקסימאליזם.
שפע של מקורות וינטאג׳ מלאי צבע, עושר על ידי פריחה וטקסטיל
(5)

עיצוב מקסימליסטי בביטוי הום סטיילינג, נותן הגדש על ערבובי חומרים, צבעים וטקסטורות שנותנת אוחריה חמה, מוגנת ואהובה.
(6)

מקסימלסטיות לא חייבת לבא לידי ביטוי בצבע דוקא, גם במערכות מונוכרומטית רואים את העושר, הרב גוניות וייחודיות של העיצוב.
(7)
מקסימליסטיות. התחברתם או לא, זה כבר ענין נוסף.

מגמות בעולם מושפעות באופן עקיף וישיר במקביל מההתרחשיות הגלובליות שלו, פוליטיקה, מלחמות, מעמדות סוציאוקנומים, טכנולוגיות כולם יחד חוברים ומכמתים הכל לידי ביטוי סופי

נשמח לשמוע, מה יש לך לומר.

3 Responses

  1. ווואו זה פשוט מרתק בצורה מפליאה שקראתי את זה פעמיים רצוף!
    מדהים לקרוא על העבר – כי בלי העבר הזה לא היה לנו עתיד כזה עמוס ביצירות מופלאות.
    תודה רבה !

  2. אממאלה זה אחד המרתקים אני פשוט קראתי את זה עכשיו פעמיים ברציפות….!!
    אין דברים כאלה!
    תמיד זה כיף לדעת את העבר של העיצוב כי בלי העבר הזה –
    לא היה לנו היום את העתיד המטורף הזה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המגירה החודשית

הרשמה לקבלת 'המגירה'

נשמח לשמוע אותך
מה השאלה?

נשמח למשוב

מה דעתך על האתר?

אודות
המיזם

'המגירה' מהווה במת השראה עבור מעצבים ויוצרים מקצועיים, החולקים תהליכי עיצוב מרתקים הכוללים מחקר, תובנות ותוכן בלעדי. ההשראה ההדדית שואפת לעורר למידה ושיח משמעותי ולעודד שיתופי פעולה.

אידיאלים ומטרות

* עידוד מחקר עיצוב, נקודות מבט רחבות וחשיבה עצמאית.
* קידום העשרה של עקרונות עיצוב וחדשנות
* הזדמנות חשיפה ליוצרים בתעשיית העיצוב
* צמיחה קולקטיבית ומקום למשוב מקדם.
* הרחבת מעגלי הקהילה באמצעות היכרות ושיתופי פעולה.

צוות המיזם:
יזמות וניהול: שרה דויטש, מעצבת ומרצה לעיצוב גרפי
רואה חזון כמנוע ועיצוב כדלק.
ניהול מקצועי: נעמי הרוש, מעצבת חווית משתמש.
פיתוח האתר: רבקי גולדוסר, מפתחת אתרים אוטודידקטית
עם ביצועי עבודה מהירים ומרשימים.
אפיון: שילת בוקר & רחל רוט-קליקשטיין, בוגרות לימודי
תקשורת חזותית שעשו מקפצה אדירה.
עיצוב: שרה דויטש, רחל רוט – קליקשטיין, שילת בוקר
תשתית אתר: בתי וייזר, הרתמות מופלאה ללמידה וביצוע.
עזרה וסיוע : נחמי לב, השקעת זמן ששוה הון להצלחת האתר המושלם.

פונט דיסקורדיה: בחסות הפונטיה

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית