ניסן פה

תפרו לי בגד עם כיסים

שבי ציטרון

חוויה שהולידה תובנות מעוררות השראה ואתגרים מסקרנים. ניסיון מרתק לגשר בין שורשים תרבותיים ונוסטלגיים לביטוי עכשווי וחדשני.
לתפור בגד מושלם לחוברת פעילות פסח למשפחות במתנ"ס גוונים בבית שמש.

עיצוב גרפי

יש פרויקטים שמתחילים ברעיון ברור ויש כאלה שמתחילים מתחושה. מתנ"ס גוונים בעיריית בית שמש, פנו אלי במסורת רבת שנים, לעיצוב חוברת פעילות לכל המשפחה לקראת חג הפסח. חיבור לניחוח, תחושה ואוירה של חג הפסח יחד עם צורך לספר סיפור גרפי המדבר בשפה חדשה ומדויקת.

כשסיימנו את השיחה המקדימה לעבודה, היה ברור לי שהאתגר כאן ביצירת שפה גרפית שתהיה מספיק מובחנת ומזוהה, ומצד שני, מספיק רחבה וגמישה שתתאים ליצירה אינסופית, למוטיבים ברורים ועקביות ויזואלית. השפה הייתה צריכה להיות ברורה, מסודרת, נעימה לקריאה, ובעיקר, מותאמת לקהל היעד שצורך את התוכן בפועל.

השלב הראשון היה פיצוח הקונספט. מה יספר את סיפור חג הפסח בצורה שתשדר את האווירה הנכונה? המחשבה שלי נדדה לזיכרונות ילדות של המפה הרקומה שאמא מוציאה בכל שנה מחדש, המפיות הקטנות שמכסות כל מדף מגולה בפסח, תחושת הידיים המלטפות את הבד העדין. נו היתה נביטת הקונספט. רקמה. אלמנט מסורתי, חמימות ואותנטיות, כזה שמספר סיפור ומשדר עבודת יד, דיוק ואומנות.

איך יוצרים רקמה גרפית, האם יש דרך לבנות אותה בצורה דיגיטלית שתיראה אמינה, עשירה ולא שטוחה? שלב של מחקר, ניסוי וטעייה. בדקתי פילטרים קיימים, חיפשתי משאבים, חקרתי תהליכים דיגיטליים ופניתי לעבודה עם בינה מלאכותית כדי לייצר טקסטורות רקמה אמינות. אלו היו שלשה ימים של חיפוש בהם חקרתי כל כלי, אבל כל כלי שיכול להפיק תוצאה ראויה.

נייט קפה היה המחולל הטוב מכולם למוטיבים יהודיים נכונים למידג'רני הקרדיט לליטוש המקצועי.

לאחר שהגעתי לתמהיל המדויק והמתאים של היצירה עצמה, המשכתי לפיתוח השפה הגרפית המלאה. קביעת הפלטה הצבעונית (גווני פשתן, לבן טבעי, נגיעות של חום זהוב ואדום עמוק), יצירת אייקונים מותאמים אישית (ארבע כוסות, מצה, גפן, פרחים) שימוש בקומפוזיציות מתוחכמות המאזנות בין עיצוב עשיר לבהירות חזותית. כל פרט נבחר בקפידה כדי לשמור על איזון בין אלמנטים אומנותיים לבין קשר ויזואלי מובהק.

לא הסתפקתי רק בפיתוח השפה. ידעתי שהאתגר האמיתי יהיה היישום, להצליח ליצור חוברת שבה השפה הרקומה משולבת נכון, מבלי להשתלט על הקריאות, לשמור על היררכיה ברורה של מידע בתוך הסגנון הדומננטי שבחרתי. לדאוג שכל האלמנטים ישתלבו יחד, כך שהתחושה הכללית תישאר חגיגית, מסודרת וקלילה לקריאה.

כל החלטה בעיצוב הייתה שקולה. ידענו שמדובר בקהל רחב, ולכן התוכן חולק בצורה מסודרת עם כותרות מודגשות ומערכת פשוטה. בחלקים מסוימים שילבתי מסגרות רקומות עדינות שהוסיפו טאץ’ אומנותי בלי להעמיס, ובחלקים אחרים השתמשתי ברקע פשתן נקי כדי לאפשר לקריאות להישמר גם כשהעיצוב היה דומיננטי.

זה היה תהליך מעמיק, שבסיומו ידעתי שהצלחתי ליצור שפה גרפית חדשה לפעילויות באווירת הפסח, כזו שלא רק נראית יפה, אלא גם מחברת רגשית ומספרת סיפור של מסורת, חג ותחושה של בית נקי רענן וחגיגי.

כל פרט נבחר בקפידה כדי לשמור על איזון בין אלמנטים אומנותיים לבין בהירות ויזואלית.

בוחנת סגנון עיצובי - מודרני

בוחנת סגנון עיצובי - רקמה

מתגבשת לתכים ומסגרות רקמה

עיצוב גרפי

אינסוף גרסאות, 200 בערך.

אלמנטים לשילוב מודולרי

פאצ'ים להדביק בכל מקום

השלב הבא היה יישום. החוברת לא הייתה רק שפה גרפית יפה, היא הייתה צריכה לשרת את התוכן ולעזור לקוראים להתמצא. הכותרות צוירו באייפד עם מברשות רקמה שנבחרו בקפידה, כך שהאותיות יקבלו תחושה טבעית של תפרים אמיתיים. האייקונים- פאצ'ים נבנו מאפס, היות ולא קיימות תמונות של הפעילויות, פיצחתי לכל פעילות רעיון סמלי והעלתי לפרומפט מדויק שבניתי לרקמה. שיחקתי עם אלמנטים כמו מצות, ארבע כוסות, וזרי פרחים, כולם בסגנון רקמה מדויקת. הפלטה הצבעונית הושפעה מעולם מלאכות היד, אך עם טאץ' מודרני שיצר שילוב בין נוסטלגיה לעיצוב עכשווי. כדי לשמור על סדר וארגון, חילקתי את סוגי הפעילויות לפי צבעים שונים, עם קווי מתאר רקומים שחיברו בין האלמנטים ויצרו תחושת אחידות.

בשלב הזה הבינה המלאכותית נכנסה לתמונה. ידעתי שאם אני רוצה להגיע לרמת גימור גבוהה, אני צריכה להזין פרומפטים מדויקים במיוחד. אחרי המון ניסיונות ומחקר, הבנתי כמה חשוב לנסח את הבקשות בצורה ברורה, מדויקת ומפורטת. ניסיתי עשרות שילובים, כיוונונים ועדכונים עד שמצאתי את הדרך לקבל תוצאה שנראית אמיתית לחלוטין.

חולקת איתכם פרומפט רציף ליצירת רקמה גרפית מקצועית:
"יצירת איור דיגיטלי בסגנון רקמה ידנית, בהשראת רקמות מסורתיות של חג פסח. האיור כולל פרחים אביביים עדינים בגווני אדמה וזהב, שזורים סביב מוטיבים של פסח כמו ארבע כוסות וענפי גפן. הקווים משחזרים טקסטורת חוטי כותנה רקומים על בד פשתן טבעי, עם תחושת תלת-ממדיות ועומק. הגימור משדר עבודת יד קלאסית, עם פרטים קטנים שמעניקים אמינות לרקמה. התאורה רכה ומבליטה את החוטים, עם ניגודיות עדינה בין האלמנטים. המראה הכללי הוא עשיר, אך נקי ומדויק, עם צבעוניות חמה שמזכירה פריטי וינטג' איכותיים."

שיחקתי עם עשרות גרסאות של הפרומפט, בחנתי איך שינויים קטנים משפיעים על התוצאה, ועם הזמן דייקתי את הכתיבה כדי להגיע לתוצאה שיצרה חוויה פסחית אביבית, רקומה ומדויקת כמו שרציתי. ממש כמו מפה.

עיצוב הוא הרבה מעבר לאסתטיקה. הוא כלי אסטרטגי שמאפשר לארגן מידע, ליצור חיבור רגשי ולהנגיש חוויות.

עיצוב גרפי

החוברת הזו הייתה מסע אמיתי של מחקר, יצירה ופיתוח שפה חדשה. לא רק עבורי כמעצבת, אלא גם עבור משתמשי הקצה, משפחות וילדים בעיר בית שמש המקבלות חוברת המאגדת את שלל אירועי החג בצורה נגישה, אסתטית ומדויקת.

יותר מכל, החוויה הזו חידדה לי שוב כמה עיצוב הוא הרבה מעבר לאסתטיקה. הוא כלי אסטרטגי שמאפשר לארגן מידע, ליצור חיבור רגשי ולהנגיש חוויות. לא מספיק שהחוברת תהיה יפה, היא צריכה להיות ברורה, זורמת, ומובילה את הקורא בדיוק למידע שהוא מחפש.

וכאן נכנסת החשיבה האסטרטגית עליה מדובר רבות, לדעת איך לאזן בין העומס החזותי לבין הקריאות, מתי להוסיף דגש אומנותי ומתי לפשט, ואיך ליצור חוויית משתמש שתהיה אינטואיטיבית, גם בעולם הפרינט.

בסופו של דבר, התבהרה לי התובנה הבאה, הרקמה לא הייתה רק אלמנט עיצובי. היא הפכה לסמל של מהות העבודה על הפרויקט, שזירה של פרטים קטנים לכדי יצירה שלמה, מסודרת, ומדויקת.

יצירה שלמה ומדויקת

נשמח לשמוע, מה יש לך לומר.

15 תגובות

  1. כבר כמה שבועות שאני מתבוננת בפרסומות אלו,
    כל כ ך התפעלתי מהניוזלטר של מתנס בית שמש,
    הסתכלי שוב ושוב , למרות שהתוכן לא עניין אותי.
    עבודה נהדרת, מקורית וייחודית.
    ושובבה- כמו כל העבודות שלך:)

  2. וואוווווו
    חויה אמיתית לשטוף את העיניים עם יצירת מופת אמנותית כל כך
    נגמרו המילים באמת
    תצליחי המוןןן

  3. שיאוו שיאו
    פינוק לעיניים!!
    (הגדרה שהמצאתי בדיוק לדברים כאלה)

  4. וואו שבי! כמה רוח (=שבשבת) הכנסת פה.
    עבודה מדהימה. לא יאמן כמה אומנות הצלחת להכניס פה!
    שימוש גאוני בבינה המלאכותית,
    השראה את!!

  5. קבלתי לבית ונפלט לי – ווואווווו
    ניסיתי להבין איך יצרת את זה וטוב שפרטת כי הסתקרנתי
    זה פשוט מדהיםםםם ומיוחד ומרגש ולא שגרתי
    ואיך את לא שמה קרדיט על כזה דבר מדהים???

  6. הופס שבי
    אז זו אכן היית את…
    ציפור קטנה ורקומה לחשה לי עם כל דף שהפכתי בחוברת
    שיש מצב שזו השבשבת ההיא הזכורה לטוב…
    התרבות , התחושות, הלמשש…
    למה בלי קרדיט למה?

  7. שבי מאוהבת בעבודה הזאת קשות! פשוט לחוש את העיצוב!
    כנ"ל זכיתי לקבל לבית וישר חיפשתי את שם היוצרת, שפה עיצובית מיוחדת!

  8. שבי, פשוט מדהים!
    כבר שקיבלתי את הניוזלטר של המתנ'ס, נהנתי מהאומנות האותנטית והאביבית
    עבודה מהממת!

  9. וואו שבי
    שקיבלתי תחוברת ליד מששתי לוודא שזה לא רקום באמת , טוב לדעת שאת על המוצר המושלם הזה!

  10. איזה יופי של פרויקט!
    מצאתי את עצמי מלטפת את המסך 🙂
    אוהבת פרויקטים כאלו, שנראים אותנטיים
    ברמה שכמעט אפשר למשש.

    1. תודה רוחי, האמת בגלל שבדור המסכים הכל כל כך שטוח, מתבקש משהו עם טקסטורה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המגירה החודשית

הרשמה לקבלת 'המגירה'

נשמח לשמוע אותך
מה השאלה?

נשמח למשוב

מה דעתך על האתר?

אודות
המיזם

'המגירה' מהווה במת השראה עבור מעצבים ויוצרים מקצועיים, החולקים תהליכי עיצוב מרתקים הכוללים מחקר, תובנות ותוכן בלעדי. ההשראה ההדדית שואפת לעורר למידה ושיח משמעותי ולעודד שיתופי פעולה.

אידיאלים ומטרות

* עידוד מחקר עיצוב, נקודות מבט רחבות וחשיבה עצמאית.
* קידום העשרה של עקרונות עיצוב וחדשנות
* הזדמנות חשיפה ליוצרים בתעשיית העיצוב
* צמיחה קולקטיבית ומקום למשוב מקדם.
* הרחבת מעגלי הקהילה באמצעות היכרות ושיתופי פעולה.

צוות המיזם:
יזמות וניהול: שרה דויטש, מעצבת ומרצה לעיצוב גרפי
רואה חזון כמנוע ועיצוב כדלק.
ניהול מקצועי: נעמי הרוש, מעצבת חווית משתמש.
פיתוח האתר: רבקי גולדוסר, מפתחת אתרים אוטודידקטית
עם ביצועי עבודה מהירים ומרשימים.
אפיון: שילת בוקר & רחל רוט-קליקשטיין, בוגרות לימודי
תקשורת חזותית שעשו מקפצה אדירה.
עיצוב: שרה דויטש, רחל רוט – קליקשטיין, שילת בוקר
תשתית אתר: בתי וייזר, הרתמות מופלאה ללמידה וביצוע.
עזרה וסיוע : נחמי לב, השקעת זמן ששוה הון להצלחת האתר המושלם.

פונט דיסקורדיה: בחסות הפונטיה

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית