אלול פד

הכינותי לי פסטיבל

רוזה לאה אשקי

פרויקט גמר בבצלאל: מיתוג פסטיבל מלאכות יד בהשראת בתיה עוזיאל. שילוב בין מלאכת יד מסורתית לעיצוב מודרני. יצירת מערך ויזואלי מגוון הכולל פיקטוגרמות, כרזות, ופורמטים שונים. אתגר באיזון בין עיצוב פרוע למקצועי, תוך שימוש בטכניקות מסורתיות וחדשניות.

מיתוג

השילוב בין חומר לרוח תמיד ריתק אותי, כאמא לשלוש קטנטנות, אשת תלמיד חכם, סטודנטית ומרצה הבנתי שפרויקט הגמר שלי בבצלאל צריך להיות גם הוא כזה. הפרויקט נולד מתוך חלום ליצור מערך מיתוגי לשבוע העיצוב בירושלים, במקביל, אני מחוברת מאוד למלאכת יד פשוטה שמחזירה אותנו לבסיס, לאנשים שהיינו לפני שהמחשבים פרצו לחיינו מבלי לבקש רשות.

אחרי חיבוטי נפש ושיטוטים בלתי נלאים בויקיפדיה, נזכרתי באמצע לילה אחד בדמות אהובה, שחלק ממכן תכירו וחלק לא – בתיה עוזיאל שמה, היא הלכה לעולמה לפני כחמש שנים והיתה אישה נפלאה, מלאה בחיות וחדוות יצירה. בשנות השבעים היא הנחתה תוכנית לילדים בשם "מלאכת יד עם בתיה עוזיאל" בהם המציאה ולימדה טכניקות שונות לשימוש בחומרי גלם לטובת יצירות שונות ומגוונות. בתיה היתה גם אמנית שעבדה בעיקר בשיטת האסמבלאז' — בדומה לשיטות מלאכת היד החביבות עליה, יצירותיה הורכבו מאיסוף וחיבור של חפצים ופריטים שונים. היא בעצם מיחזרה עוד הרבה לפני שזה הפך למיינסטרים.

גם העברית שלה היתה קסומה בעיני, גיליתי מילים כמו זהרורים (נצנצים), פתילונים (טושים), מכלב (מהדק) ומרצע (מנקב חורים) אבל צמד המילים הכי מזוהות איתה הן "הכינותי מראש", כך היא היתה אומרת בכל פעם שהראתה דוגמא שכבר הכינה מראש כדי להראות לצופים מה הם עתידים ליצור. חייבת לשתף אתכן בציטוט מקורי שתמיד מעלה בי חיוך: "הכל מצוי בהישג יד במיוחד אם בורכתם (או קוללתם) באותה תכונה ה"אוסרת" להשליך חפצים ישנים.

הרגשתי הקלה ניכרת, כבר מצאתי נושא שמרתק ומאתגר אותי.
המשכתי לחקור, צפיתי בתוכניות שלה משנות השבעים, קראתי טורים שלה מעיתון מעריב – שנת 1980 שמצאתי בארכיון ומרגע לרגע שאבתי ממנה עוד ועוד השראה, בעיני רוחי כבר ראיתי פסטיבל מלאכות יד למשפחות וילדים ברוח ישראלית: בית הנסן, חומרי גלם ממוחזרים, חפצים ישנים, ואוירה של יצירה באוויר, מה יותר חלום מזה? התחלתי לחפש השראות של עיצובים שנעשו בטכניקת הקולאז', אהבתי את הלכלוך והאוטנטיות שלהן, הן היו לא מפונפנות וזה בדיוק מה שחיפשתי.

התחלתי לחפש השראות של עיצובים שנעשו בטכניקת הקולאז', אהבתי את הלכלוך והאוטנטיות שלהן, הן היו לא מפונפנות וזה בדיוק מה שחיפשתי.

יצירת אותיות מחותמות, איזה ניחוח

ברוכים הבאים

- מעריב 1980, מאת בתיה עוזיאל

מיתוג

תהליך מרתק ביצירת פיקטוגרמות, ראשוני מול סופי

תוכניה מתקפלת, גריד עובד חזק

בגלל שהסמסטר קצר והמלאכה מרובה הייתי חייבת להתחיל ליצור. כתבתי רשימה של שתים עשרה סדנאות שמתאימות לרוח הישראלית והנוסטלגית שאני מחפשת ובמקביל יתאימו גם לקצב המהיר שיש לנו ולילדינו ב2024.

אחרי זה התחלתי לעצב פיקטוגרמות, ניסיתי את הטכניקה שהיתה בעיני הכי מתאימה – קולאג' כמובן, השתמשתי בניירות שהיו לי בהישג יד, כלומר בבית, רק שהתוצאה היתה די מאכזבת, אמנם יצרתי קולאז' אך הצורות לא היו מספיק יפות. יחד עם המנחה שלי, ארז גביש הגעתי למסקנה שאת הפיקטוגרמות אני צריכה ליצור מניירות שחורים ולבנים. בשלב הראשון עליי לעצב סילווטות ורק אחרי שהצורה עצמה תהיה מעוצבת, יפה ומדויקת במסר שלה אוכל לעבור לצביעה שלה.

שירטטתי פיקטוגרמות חדשות, עבדתי עליהן ובדקתי שהן יפות לחוד וביחד, ניסיתי מגוון טכניקות צביעה כמו איור דיגיטלי, ציור בטושים, מגזרות נייר, קולאז' דיגיטלי ועוד. לא אלאה אתכן בכל הטכניקות שעברתי עד שמצאתי את שאהבה נפשי – חותמות דיו.

מאחורי הקלעים של התקיות שלי

עכשיו שהפיקטוגרמות היו מוכנות חשבתי שהטוב ביותר יהיה להחליט על פלטה צבעונית ולהתחיל לעבוד על עיצוב פוסטר לכל סדנא, רק שזה היה מאתגר מאוד לייצר סדרה של שמונה פוסטרים כשעומדות לרשותי חמישה צבעים, הקושי העיקרי היה לייצר סדרה מפתיעה שעובדת טוב. הן יצאו משעממות, חוזרות על עצמן ונראות כמו טפט קיר. אז פתחתי תיקיה חדשה במחשב בשם "טאטע רק אתה יכול לעזור לי – כרזות חדשות" בנוסף חקרתי עוד את תחום הסדרות, לאחר ניתוח מעמיק הגעתי למסקנה שיצירת סדרת פוסטרים מוצלחת מתבססת על מספר עקרונות עיצוביים מרכזיים.

חקרתי עוד את תחום הסדרות, הבנתי את העקרונות הבסיסיים שיוצרים סדרה

מיתוג

קודם כל, חשוב ליצור גיוון בקומפוזיציה של כל פוסטר, תוך שימוש חכם בפלטת צבעים מוגדרת. חשוב גם לשמור על עקביות ושימוש בגריד אחיד, כשאלמנטים אינפורמטיביים כמו תאריך, שעה ומיקום ממוקמים באותו מקום בדיוק לאורך כל הסדרה. המסקנה הכי מועילה מבחינתי היתה שכדאי להכניס יצירתיות וקריצות עיצוביות מפעם לפעם, כך נוצרת סדרה מפתיעה ולא מונוטונית וברגע שנפל לי האסימון העבודה על הכרזות זרמה הרבה הרבה יותר טוב.

משימה נוספת היתה הפורמטים השונים עליהם רציתי לעבוד במסגרת הפרויקט:
אתר מורכב לפסטיבל, תוכניה מתקפלת, פורמט מדופדף לתערוכות אומנות, מפות התמצאות בחלל, כרזה ראשית לפסטיבל עצמו ויצירת סדנת DIY להתנסות בחותמות.

האתגר העיקרי בפרויקט הזה היה למצוא את האיזון בין עיצוב פרוע וגס לבין שידור של מקצועיות שבאים לידי ביטוי בסדר והיררכיה נכונים וגריד מוגדר. כשאני מסתכלת אחורה ורואה את התהליך שעברתי אני רואה כמה למדתי מההתנסות של מעבר בין פלטפורמות, יצירת מערך עשיר, מפתיע ומגוון על ידי שימוש נכון בכל פורמט.

היה לי כיף לשתף, תודה שהייתן איתי. כאן תוכלו לראות עוד מהפרויקטים שלי.

פוסטרים סופיים, יופי של סדרה

נשמח לשמוע, מה יש לך לומר.

13 Responses

  1. תודה יקרות,
    מעריכה מאוד את הזמן שאתן משקיעות להגיד מילה טובה!

  2. וואווו וואווו
    פרוייקט מדהים!!!
    תהליך מרתק ומעניין אוהבת כ"כ את התוצאה ❤
    הצלחת לגמרי לתת את האיזון בין העיצוב האמנותי הידני,
    לבין המקצועיות והגרידים המהפנטים
    את השראה ענקית בשבילי
    תודה על השיתוף!

  3. רוזה לאה יקרה,
    היטבת לביא בצרוה מדויקת ומקצועית נקודות ממשק
    בין האמנות לעיצוב, להשאיר את המקום לכל אחד מהם
    וליצור יחדיו יצירה חדשה.
    כפי שכבר אמרו -הניקיון עם הבאלגגן, הפיקטוגרמות.
    העברית המשובחת גם שלך:)
    חשוב להדגיש זו את.
    ולא בצלאל!
    לא ראיתי פרויקט בסדר גודל כזה בבצלאל,
    תמשיכי להשקיע ולהצליח!

  4. רוזה לאה את השראה גדולה!
    איזה תהליך מרתק ועמוק! ~
    כיף לראות שוב, אחרי שהייתי בתערוכה : )
    אליפות!!!

  5. וואו מרתק
    כל מילה מחכימה
    זה מדהים ויצירתי
    ראיתי את זה בתערוכה בחי והתעלפתי
    כיף לקרוא מה עומד מאחורי זה

  6. תודה רבה לכן על המילים הטובות,
    כל כך מחמם את הלב!

  7. וואו רוזה האחת והיחידה
    חגיגה לעיניים וללב

  8. מהממת שאת
    היה מדהים לראות את זה בלייב בתערוכה
    אין כמו מראה עיניים (וגם קצת למשש…)

    מדהים לראות איך ארזת במקצועיות את הטכניקה ה"מובלגנת"
    לקומפוזציה מהודקת וחכמה,
    דינמית ומאורגנת כאחד

    מקצועי ומרענן

    שרה- תביאי לנו עוד השראות מדהימות שכאלה
    שיוצאות ממחקר בטוח דרך עבודה ידנית עד לתוצר גרפי מושלם
    תודה!

  9. וואו זה נדיר בסדר גודל!
    מאוהבת בהנדמייד 🙂
    שיתוף מדהים
    תצליחי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המגירה החודשית

הרשמה לקבלת 'המגירה'

נשמח לשמוע אותך
מה השאלה?

נשמח למשוב

מה דעתך על האתר?

אודות
המיזם

'המגירה' מהווה במת השראה עבור מעצבים ויוצרים מקצועיים, החולקים תהליכי עיצוב מרתקים הכוללים מחקר, תובנות ותוכן בלעדי. ההשראה ההדדית שואפת לעורר למידה ושיח משמעותי ולעודד שיתופי פעולה.

אידיאלים ומטרות

* עידוד מחקר עיצוב, נקודות מבט רחבות וחשיבה עצמאית.
* קידום העשרה של עקרונות עיצוב וחדשנות
* הזדמנות חשיפה ליוצרים בתעשיית העיצוב
* צמיחה קולקטיבית ומקום למשוב מקדם.
* הרחבת מעגלי הקהילה באמצעות היכרות ושיתופי פעולה.

צוות המיזם:
יזמות וניהול: שרה דויטש, מעצבת ומרצה לעיצוב גרפי
רואה חזון כמנוע ועיצוב כדלק.
ניהול מקצועי: נעמי הרוש, מעצבת חווית משתמש.
פיתוח האתר: רבקי גולדוסר, מפתחת אתרים אוטודידקטית
עם ביצועי עבודה מהירים ומרשימים.
אפיון: שילת בוקר & רחל רוט-קליקשטיין, בוגרות לימודי
תקשורת חזותית שעשו מקפצה אדירה.
עיצוב: שרה דויטש, רחל רוט – קליקשטיין, שילת בוקר
תשתית אתר: בתי וייזר, הרתמות מופלאה ללמידה וביצוע.
עזרה וסיוע : נחמי לב, השקעת זמן ששוה הון להצלחת האתר המושלם.

פונט דיסקורדיה: בחסות הפונטיה

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית

המגירה החודשית

הרשמי לקבלת 'המגירה' החודשית