אני בוחרת ספרים נטו לפי הכריכה, כן. חייבת להודות שאני מאוד משוחדת מהכריכה. עם כמה שההיכרות עם הסופרת משפיעה, איך אפשר שלא? הכריכה היא חזות הכל, ומבחינתי היא צריכה לעניין מספיק כדי להפוך, לקרוא את התקציר. לשקול אם שווה להשקיע זמן קריאה.
יש פעמים שספרים שאיירו להם את התוכן הפנימי, לא עולה צורך לאייר משהו במיוחד לכריכה, והמעצבת משתמשת בציור נבחר מכל האיורים. לספר הזה לא היו איורים מבפנים. חיכיתי לבלעדיות הזאת, לאייר משהו מאפס, בתשומת לב. לספר כזה, שהוא הרפתקאתי משהו מתיישב לי בראש את סגנון שאני רוצה בדיוק לצבוע אותו, אבל אני רוצה לשמוע מה הלקוחה אומרת. שלחתי מדגם מהציורים שלי, בשלושה סגנונות צביעה שונים. ונתתי לה את שרביט הבחירה. היא העדיפה סגנון צביעה תלת מימדי, ללא קו מתאר. צביעה עשירה. בחירה טובה. אציין שהסגנון האהוב עלי לכריכות הוא באמת צביעה "תלת מימדית".
אז הסיפור שלנו מתרחש במשפחה בה הילדים בהגרלה סינית בפרס מסתורי, רק כשמתפנים לפתוח אותה מגלים שזכו ביצור ימי חמקמק בתוכו, כמה במקרה אחותם היא ילדה שמבועתת ממש מכל יצור חי, הם מנסים להסתיר את קיומו ממנה, לא בהצלחה רבה, בין כל השתלשלות ההתרחשויות וההרפתקאות עד לשחרורו של היצור בנהר הסמוך. ההכוונה שלה: שלשה מהילדים (אלה שיודעים על התמנון) יעמדו סביב קופסה גדולה, הם מסתכלים בהלם על שובל של מים על הרצפה שמוביל אולי לאחת הפינות התחתונות שבה אנחנו צריכים לראות את זרועותיו של תמנון, כי הוא בורח.
אני לוקחת עוד כמה פרטים, על הגילאים של הילדים. העורכת אמרה שהספר לא מתאר איך הם נראים, אז יש לי יד חופשית. מתחילה בעבודה, אז לרוב אני מתחילה בקומפוזיציה, שצריכה להתחשב בטקסט שעל הכריכה. וגם להיות מאוד מאוד מעניינת, סיפור כזה, לא רוצה שיתפספס על איור סביר. אני פותחת דף בסקצ'בוק שלי, בצד אחד מתחממת עם ציור הבעות, בצד שני סקיצות ממוזערות. תמיד התבדחתי שאיור וספורט זה אותו דבר, בשניהם מתייגעים, שניהם דורשים חימום מקדים, קשה לגשת ישר לדבר "האמיתי". אני מעדיפה לפתוח דף לבן אחר, להתקשקש, לנסות, בלי מחוייבות.
אני מתחילה לצייר פרצופים מופתעים, המומים. כי כנראה זה הרגע שבו גילו את התמנון, או שהוא בורח. לא בדיוק רוצה להגדיר את הרגע, גם כי אין לי מספיק מידע וגם כי רוצה להשאיר מקום לדמיון. ולרגש, משהו מתרחש. הפרצופים עושים לי חשק ומכניסים אותי לאווירה, אהבתי. אני ואהבת האפשרויות שבי, שולחת ללקוחה כמה אופציות. נכון שהיא לא ביקשה, אבל בעבודות רבות אני גם ככה מכינה כמה קומפוזיציות, ומעניין אותי לדעת למה הלקוח הכי מתחבר. מבין כל אפשריות ההעמדה בחרתי שלושה טובים, ליטשתי קצת. שלחתי.
בשלב הזה לא היה לי פייבוריט, שלושתם מוצלחים, כולם היו בני. כן אודה שאהבתי את הזווית מעוף הציפור, דרמטית יותר, אבל משהו בסקיצה השלישית יותר מרגיש "מבפנים" את ההתרחשות, נותן לדמויות את המקום הנקי שלהן. שלחתי, אחרי זמן מה אני מקבלת תשובה שהולכים על האופציה השלישית. סקר מאיירות קטן שהעליתי לצ'אט המאיירות שאני חברה בו מראה שהן גם כיוונו לשם.
שלחתי סקיצה מפורטת, בה איירתי יותר במפורט את הדמויות, ההבעות והחדר. היא אושרה, התבקשתי להוסיף פרטים למחסן, ולהוריד את הארון, שיראה יותר כמו בייסמנט, קירות לא גמורים אולי. קיבלתי. את השינויים ברקע אני אעשה כבר בשלב הצביעה. מתקדמת לצביעה. זהו ה-אתגר הכי גדול וגם הכי מהנה. צבעתי בפוטושופ כל איזור בצביעה בסיסית ושטוחה. את הרקע, חפצים וכל דמות בנפרד לחלוטין, שתמיד יהיה לי גיבוי במקרה של צורך בשינוי ועכשיו לבחירת הצבעוניות. היא צריכה להיות חכמה ולשרת את הסצנה. איזו אווירה אני רוצה לשדר כאן? תאורה דרמטית? צבעים חמים שמשדרים חמימות ועליזות- זה וודאי לא. אבל גם לא רוצה משהו אפלולי
האמת היא שהלכתי לאיבוד הלוך ושוב עם הצבעונית. ניסיתי כל מיני כיוונים- אפלולי מידי, בהיר מידי. הצבעים עליזים מידי, אבל צריך חיות. זה סיפור לילדים ונוער, לא אקשן דרמטי, לא ספר אימה או מותחן מצמרר. לבסוף החלטתי, ההצללות וכל אווירת החדר יהיו בהשפעת גווני הסגול. חדות ההבחנה תשמנה לב. אפשר להבחין בצבע הצל כשהוא על החולצה הלבנה.
בשלב זה השארתי באיור חלון למקור אור. שאסתמך עליו, או יהווה לי תירוץ לתאורה דרמטית.
אחר כך חשבתי, האם בבייסמנט יש בכלל חלון? אבל אני צריכה את זה לצבעוניות. לפעמים שוברים את כללי התאורה, ההיגיון או הפיזיקה כדי להגיע לאווירה שאני רוצה.
ומשם הוספתי ואיירתי את ההצללות ותאורה עמוקה, ממש "פיסלתי" עם המברשת הצללות עד רמת הקפלים, הברקות שנותנות מראה כמעט ריאליסטי. כל פריט ופריט בחדר. שכבות על שכבות של הצללות, הארות, וטאצ'ים קטנים.
עוד דבר שהיה חשוב לי: וזה נכון לכל עיצוב ולאו דווקא לאיור: ניגודיות טובה. הדבר הראשון שאני מבחינה באיורים או בעיצובים שאני רואה זה קונטרסט גרוע. בין אם בצבעוניות, או בקריאות של הטקסט. או בצורניות לא מלוטשת. לכן באיור הזה הקיר רצוי שיהיה כהה כראוי למחסן לא מסויד, אבל שהדמויות לא "יבלעו" לתוכו. שמתי הרבה מחשבה על כיוון האור שהצבתי מהחלון. קרן האור הזאת נוצרה במיוחד כדי להבליט לי את הילדים וליצור דרמה. כשהפכתי את התצוגה לשחור לבן וראיתי שבמצב זה הקונטרסט טוב, הדמויות ברורות. הכל ברור וקריא גם בלי הצבעונית- הייתי מרוצה.
מה דעתך על האתר?
'המגירה' מהווה במת השראה עבור מעצבים ויוצרים מקצועיים, החולקים תהליכי עיצוב מרתקים הכוללים מחקר, תובנות ותוכן בלעדי. ההשראה ההדדית שואפת לעורר למידה ושיח משמעותי ולעודד שיתופי פעולה.
* עידוד מחקר עיצוב, נקודות מבט רחבות וחשיבה עצמאית.
* קידום העשרה של עקרונות עיצוב וחדשנות
* הזדמנות חשיפה ליוצרים בתעשיית העיצוב
* צמיחה קולקטיבית ומקום למשוב מקדם.
* הרחבת מעגלי הקהילה באמצעות היכרות ושיתופי פעולה.
צוות המיזם:
יזמות וניהול: שרה דויטש, מעצבת ומרצה לעיצוב גרפי
רואה חזון כמנוע ועיצוב כדלק.
ניהול מקצועי: נעמי הרוש, מעצבת חווית משתמש.
פיתוח האתר: רבקי גולדוסר, מפתחת אתרים אוטודידקטית
עם ביצועי עבודה מהירים ומרשימים.
אפיון: שילת בוקר & רחל רוט-קליקשטיין, בוגרות לימודי
תקשורת חזותית שעשו מקפצה אדירה.
עיצוב: שרה דויטש, רחל רוט – קליקשטיין, שילת בוקר
תשתית אתר: בתי וייזר, הרתמות מופלאה ללמידה וביצוע.
עזרה וסיוע : נחמי לב, השקעת זמן ששוה הון להצלחת האתר המושלם.
פונט דיסקורדיה: בחסות הפונטיה
10 Responses
מעולה !💐
מדהים ומרתק אלישבע!!
נהניתי מאוד לקרוא ולצפות
עבודה מדהימה בכל קנה מידה!
הבעות, קונטרסט, בניה, אוירה.
חשיבה וביצוע בליגה אלופה.
תודה שרה
כיף לשמוע!
תהליך מרתק מאוד!
ואת מעוררת כל כך השראה בכל ציור שלך,
לומדת ממך כל כך!
ותתחדשי על האתר, רוב שפע וברכה בכל ♥
וואו אלישבע, תהליך אומנותי ומדהים!
חוית קריאה! תהליך נכון ומקצועי- תוצאה מצוינת!
תודה סופי 🙂
וואו מושלם
פשוט מבריק
איזה תהליך עמוק!
וואו אלישבע
איזה כיף לראות תהליך כזה מדהים ותוצאה מושלמת!